Har bara gjort dagsutflykt till Almirida från Kalives (för att se om vi valde rätt när vi valde Kalives).
Kalives är, som sagt, större. Det är mer trafik och mer vardagsliv. Almirida är en lite mer sömnig resort. Jag har hört att det finns högljudda barer med Kareoke i Almirida som kan vara störande, men ett par barnfamiljer jag pratade med förstod inte alls detta, de sa att det var jättetyst i Almirida. Dock finns det inte mycket till nattliv i Kalives heller, så när tavernerna töms på matgäster hörs inte mycket mer än havet och kanske balkong-grannarna
Tingeltangel finns det väl inte riktigt i någon av byarna, men det känns som det finns mer grekiskt vardagsliv i Kalives. Jag upplevde det som om de som reser till Kalives är "äldre" par (läs, inte ungdomar) och pensionärer, medans det reser fler barnfamiljer till Almirida. Stranden var lugnare i Kalives. Det var också färre svenskar, men en del norrmän och danskar. De flesta turisterna var engelsmän.
Oavsett vilket du väljer så är det mer grekiskt än den långa turistgatan från Chania och västerut. Trevligare stränder och godare taverner!