Ämne: Sterling
Visa ett inlägg
  #58  
Gammal 2008-10-21, 13:13
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 026
Standard Sv: Sterling

Citat:
Ursprungligen postat av TomasR Visa inlägg
Jag trodde reklamationen var mot själva flygbolaget. Det är ju de som har gått i konkurs.
När det gäller konkurs så är det ju så att den som köpt en resa har en fordran på konkursboet (kan inte riktigt kallas reklamation). Men det är en oprioriterad fordran som i praktiken aldrig ger nått tillbaka när konkursförvaltaren är klar. Först ska staten (moms & skatter) och banker mfl ha sitt.
När det gäller kortföretagen så har jag inte koll på juridiken. Men i fallet FlyMe var resonemanget ungefär så här (tror jag):
Den som köper resan med kreditkort får en faktura från kortföretaget, i det läget uppstår en "gråzon", kortföretaget var på sätt och vis säljare av resan. Kortföretaget/banken är inte i konkurs men samtidigt kan de inte leverera den vara som kunden köpt, alltså kan man reklamera köpet till dem.
Någon av bankerna tog snabbt beslutet att betala tillbaks och då hängde alla på för att inte få badwill.
Dessutom beslutades att även resor köpta med betalkort skulle omfattas av samma regler.
Hur bankerna resonerar nästa gång är svårt att veta, se Arnes inlägg ovan.

Lars