2008-10-24, 20:33
|
Banned
|
|
Reg.datum: feb 2005
|
|
Sv: Lasagna
Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman
Kryddor:
Salt
Grovmalen svartpeppar
Timjan
Oregano
Rosmarin
1,5 paket lasagneplattor (Barilla är godast)
|
Även i detta hem lagas det en hel del Lasagne. Två formar varje gång och det brukar bli 7 - 8 portioner att frysa in. Och våra recept är till största delen lika även om jag inte använder fullt så mycket grönsaker i min.
Så. Ett tillägg och 1,5 protest! Jag anser att man ska ha lite Muskot i Bechamelen. Det ger det där lilla extra... Jag använder vitpeppar i Bechamel...
Och jag ställer mig lite tveksam till Timjan i den. Men jag ska testa nästa gång. Jag vet att du lägger i all ost i såsen. Jag vill ha koll och strör eller hyvlar på ost själv mellan varje lager. Och det ska vara rätt stark ost.
Men Ulf!? Hur kan du påstå att Barillas plattor är bäst? Generellt sett håller jag med dig om att Barilla har den bästa Pastan, men just deras förkokta Lasagneplattor, som bara ska vara inne i ugnen i 20 min, tycker jag inte om! Tacka vet jag de gamla Turelli som skulle baka i minst 40 min. De hade smak. Och då hade Barilla samma typ, men med något mindre smak. De här nya tycker jag inte smakar gott! Var tusan tog Turelli vägen??? Jag ska börja kolla några nya plattor. Det finns ibland färska att köpa men även andra märken.
Övriga kommentarer. Som väl är så är ju vitlök mer accepterat som krydda i det Svenska köket idag. Förr så var ju inte vitlök så vanlig. Eller populär. Men det är en fantastisk krydda. Om den inte överdoseras. I Carl Butlers första kokbok finns ett recept på en vitlökssoppa med Tomat som är helt fantastiskt. Jag har gjort den många gånger, men man ska inte träffa andra människor på ett par dagar...
Jag såg till min glädje att det var mycket lök i köttfärssåsen. Det ska vara mycket lök! Jag tycker vi är alldeles för fega med lök i det Svenska köket. Det finns några undantag dock. Biffstek med lök, löksås mm. Men jag brukar oftast minst fördubbla mängden lök i Svenska recept. Men när lök är ingrediens, och inte tillbehör, ska den puttra rätt länge.
Det var även mycket krossad Tomat i såsen. Mums... Det finns ett gammalt trixs att förstärka, eller stabilisera tomatsmaken. Nämligen genom att tillsätta lite vanligt strösocker! Det behövs inte så mycket. Jag brukar ta en knapp matsked per liter köttfärssås. Och jag har ofta i en del passerad tomat också. Det brukar liksom reda av såsen lite.
På tal om att puttra. En köttfärssås, oavsett om den ska serveras till Pasta, eller ingå i Lasagne, ska puttra i minst 1 timme. Helst tre... Där är vi väl överens Ulf?
|