Sv: Lasagna
Hej på er igen
Först ett svar till Peter.
Ungern kan vara rätt tänkt, men det är paprikans och de goda korvarnas land. Samt inte minst Zigéunerstek med senap i paneringen och pannkakor med choklad och nötter till dessért.
–Sugen?
Jag har recept på båda delarna.
Rätt svar är Jugoslavien. De köper inte lök i påse utan i säck. Det är ju lök i allt! Det var där jag fick pannkakor till frukost med lök i och salt fläsk till. Gott och nog så stadigt till frukost. Till de språkkunniga, var det som att äta ”slobben” med lök och fläsk till frukost. Inte dåligt, men det är skogsarbetarmat. Annars är Pleskávíca en av mina favoriter.
Nu till dagen idag.
Världens dyraste Lasagna 595.- i startavgift. Började på ett katastrofalt sätt när jag skalat och skurit upp alla grönsaker och skulle börja riva och hacka. Startar upp matberedaren som med ett tjut säger upp sig och luktar bränt. Troligen less på alla mina flyttar. En Hugin matmäster från 1986 ”bara” 22 år gammal. Panik och färd med buss in till stan för att ersätta den. Efter mycket vandrande med nya konstiga modeller med motorn i botten hittade jag så en Kenwood, FP nånting 120 i chrome. Som verkade passa mina behov. Inte så stor utan ”lagom”. Jag är ju bara 1 person i hushållet.
Passade samtidigt på att köpa rotselleri i stan då våra lokala butiker inte har så fräscha sådana varor. Hemma igen och lätt stressad. Packade upp och det finns ingen rivskiva!
Telefon till butiken som mindes mig och fick löfte om hjälp. 15 minuter senare ringer det på dörren och där står ägaren med en rivskiva (kallas för service).
–Äntligen igång!
–Vilken maskin!
Gud så fort och lätt den fixade allt. Den hackade lökarna på 10 sekunder utan den fräna bismaken (måste gå att använda till lök för lamm). Tur jag är observant. Rotsellerin var så stark att jag tvingades minska den till hälften.
–Vad göra med 300gr överbliven riven rotselleri?
–Förslag tages emot!
Det går inte att göra ”päropannkakor med rotselleri” för det har jag provat tidigare.
I alla fall äntligen är såsen på spisen och premiär för min ”nya” gryta. En avlång Kockums emaljerad gjutjärn från 1938 (4 lit). Nåde den som diskar ur den med diskmedel. Jag har saltskurat den med olja så den är så fin. Tar endast 1 msk olivolja. Nästa panik är slut oregano! Okay det får bli rosmarin och basilika plus att det åkte i lite mejram på slutet i stället, samt nu far faen i mig. Enligt vad Retzina gör häller jag i 4 dl surt rött spanskt vin (Castillo del Gredos). Kryddar av med alla kryddor och voilá, där satt den. Ni som gillar receptet lägg till 4 dl vin och 3 msk tomatpasta (Ica’s senaste krossade tomater var vattniga).
Tre timmar senare.
Pling på dörren.
–Vad håller du på med, det luktar i hela trapphuset?
–Jag bakar Lasagna!
–Luktar gott!
–Ja, ja du ska få smaka!
Min köksfläkt funkar som så att den sprutar in allt till grannarna en trappa upp.
Nu till finalen och jag uteslöt timjan i ostsåsen och kryddade med muskot och lite kanel i stället (lägg till i receptet) ungefär 1 tsk av varje. I övrigt inga kommentarer att göra sås (akta värmen bara)
–Bra tips Peter för det blev bra smak!
Väl färdig blev det ca 8 dl köttsås kvar som jag slängde i en förpackning créme fraisé i som blivit över. Det får bli köttfärssås till veckan.
Nu till avätandet. Resultatet blev mer är godkänt. Avnjuter det hela med äkta riven Parmesan över.
–Oj, oj så mätt jag blev. Hela fem bitar över så det är bara att frysa in av ”nödmaten”. En halv bit gick en trappa upp och den andra halvan går till min hemtjänstare på måndag. Vad jag saknar idag i köket är en micro, så jag värmer allt i ugn eller stekpanna. Apropå stekpanna kom jag över en ful gammal LOOK för 5.- på begagnat marknaden. Med hjälp av saltskurning och stålull är det nu världens bästa stekpanna 24 cm i diameter (pannkaks och burgar panna)
Nu tar jag helg med mat i kylen och ett glas gott vin. Orkade inte göra Birgittas sockerkaka idag, men kanske i morgon. Har en ny mindre form på 22 cm att inviga. Hemtjänsten lär knappast klaga. Tillägas ska att det enda jag behöver hjälp med är tvätten då tvättstugan ligger en trappa ner i nästa hus.
Jag måste få känga till mitt X, inte Britt ( världen underbaraste kvinna) utan den sista.
–Släpp Lasagna formen (8 lit) för du kan ändå inte göra den och det går även dina barn ed på. Det är min som gäller.
Nästa helg blir det Sokyaki då Britt bett mig om recept. När det gäller orientaliskt är jag försiktig och följer anvisningarna utan allt för många utsvävningar. Vill ni ha det så låt mig veta.
Uffe (mätt och nöjd)
|