2008-10-25, 20:18
|
Banned
|
|
Reg.datum: feb 2005
|
|
Sv: Lasagna
Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman
Ungern kan vara rätt tänkt, men det är paprikans och de goda korvarnas land.
|
Det vattnas i munnen på mig...
Citat:
Samt inte minst Zigéunerstek med senap i paneringen och pannkakor med choklad och nötter till dessért.
|
Jag har varit i gamla Jugoslavien flera gånger och åkt skidor. I Kranchka Gora faktiskt! Mera känt som Kranj. Och i Bohinj. Och Ungern har jag besökt flera gånger i andra ärenden. Så jag har ätit dessa fantastiska Zigéunerstek och Palatschinken till efterrätt! Och mer eller mindre rullat från bordet. Dessa berg med pannkakor med div tillbehör kan knäcka den bäste...! I Jugoslavien fick man det ofta med ett glas Marachino-likör till! Som om det skulle hjälpa det allmänna tillståndet...? Huuuu....
Citat:
Rätt svar är Jugoslavien. De köper inte lök i påse utan i säck.
|
Aha... Jamen jag var inte sååå långt ifrån?
Citat:
...premiär för min ”nya” gryta. En avlång Kockums emaljerad gjutjärn från 1938 (4 lit). Nåde den som diskar ur den med diskmedel.
|
GOTTEGRIS som fått tag på en sådan. När jag är inne i Malmö går jag ibland in i någon av de många "second-handbutiker" som finns. Just för att kolla köksgrejer. Det finns sällan något som är värt att köpa.
Jag blev tvungen att köpa en ny dyr gjutjärnsgryta för 4 år sedan. Så den börjar nu äntligen få liiite patina och smak.
När jag flyttade tillbaka till Malmö -94 så hade förre hyresgästen glömt ett stort Skeppshults-stekjärn i spisen! Det var lite misshandlat men jag hanterade det och det är nu mitt bästa järn. Fast jag har två andra gjutjärn också. Ett efter min Farmor så det är gammalt!
Och nämn inte diskmedel och gjutjärn i samma mening. Snälla!!!! Jag får rysningar. De som använder diskmedel till gjutjärnsgrytor eller järn borde skjutas!!!! Ety de veta icka vad de göra....
Citat:
Nu till finalen och jag uteslöt timjan i ostsåsen och kryddade med muskot och lite kanel i stället (lägg till i receptet) ungefär 1 tsk av varje.
|
Muskoten applåderar jag. Men Kanel? Visst använder man mycket Kanel i Grekisk matlagning, men det vete tusan om jag tycker att det passar i Lasagne...
Citat:
I övrigt inga kommentarer att göra sås (akta värmen bara)
|
Precis. Bechamel bränner fast fortare än man hinner blinka... Och bränd Bechamel smakar inte så gott...
Citat:
Vad jag saknar idag i köket är en micro
|
Men Ulf. En vanlig enkel Micro kan du ju hitta för 4 - 500 idag! Analog utan fina digitala inställningar i o f s, men det löser du nog. Är det viktigt kan man ju ta hjälp av en digital kökstimer som finns på Claes Olhsson för 59:- Du skulle passat på när du ändå köpte ny mixer...
Citat:
–Släpp Lasagna formen (8 lit) för du kan ändå inte göra den och det går även dina barn ed på. Det är min som gäller.
|
Lägg ner det Ulf. Leta något nytt. Det är hopplöst att få loss saker från ex:en. Been there, och försökt. Utan framgång... Flera gånger...
Citat:
När det gäller orientaliskt är jag försiktig och följer anvisningarna utan allt för många utsvävningar.
|
Jag har en Thai-rätt jag brukar göra nästan varje vecka. Nr 5! Den var nr 5 på hämtmenyn... Jag lärde mig så småningom göra den hemma och jag försökte också förbättra den med bl a Sesamolja och lite annat. Vilket slutade i total katastrof! Det blev "Back to basic". Det gick inte att förbättra den!
Jag har för mig att jag lagt ut receptet under mat i Cafeet men här är en snabbversion för en person:
Skär ner en kycklingfilé i skivor ca 2 mm tjocka. Stek dessa tillsammans med en stor tesked röd curry-pasta. Helst i lite smör, inte olja. Jag använder Santa Marias Pasta och steker i en Wokgryta. Låt det steka under lätt omröring ett par minuter. Häll på en liten burk med Cocosmjölk. Krydda med lite salt och Basilika och låt det puttra i ett par minuter. Jag använder vanlig Svensk Basilika. Men man kan ju använda Thai-basilika eller någon annan favoritört... Efter ca 3 - 4 min häll i en burk Mrs Chengs Bambuskott och låt det bara koka upp igen så bambuskotten blir varma. Häll sedan detta över det ris ni kokat under tiden. Jag föredrar vanligt ris. Andra gillar Jasminris... OBS! Salta inte riset för mycket eftersom det är salt i kycklingen. OBS igen. ICA:s egna bambuskott är rätt OK. Lite träiga ibland dock. Men undvik Blue Dragon!!!! De smakar hemskt!!!!
|