Citat:
Ursprungligen postat av Peter
I fallet med Fly Me så var det faktiskt en fråga om god vilja. Bankerna var inte tvingade att ersätta dem som betalat med betal/kontokort med gjorde det ändå. Det stod om det i tidningarna idag så jag känner mig rätt torr om tårna...
|
Och står det i tidningen så är det naturligtvis sant!

Återigen, köp med kreditkort regleras i konsumentkreditlagen, och då är det inte fråga om good will som jag ser det! Däremot gick bankerna in och betalade även för dem som betalt med bankkort (dvs utan kreditfunktionen).
Citat:
Ursprungligen postat av Peter
En sak till. Tobbe S bidrog igår, i den andra Sterling-tråden, med en länk till detta:
Och det var just att de påstod att de hade TVÅ BINDANDE bud med pengar på bordet. Det verkade lite märkligt tyckte jag.
Man måste säkert vara både cynisk och kall för att driva ett flygbolag idag, men får vara måtta på dumheterna... Jag tror inte ett ögonblick på Sterling i detta.
|
Jag läste också detta men ser faktiskt inget konstigt i det. Har man två bud (som naturligtvis är bindande om man har gjort alla formalia korrekt), så är det ju sedan upp till säljaren att välja vilket, eller inget alls, bud som man tycker är ok och vill acceptera.
Även efter det att konkursen var ett faktum framhåller de ju att de fört diskussioner med en dansk och en engelsk operatör om ett övertagande, men att det fallit pga finanskrisen och svårt att få bankgarantier.
Detta och det faktum att "Örnen" petat in 600 miljoner sedan i somras tycker jag tyder på att ingen har gjort detta på pin kiv, utan verkligen försökt få det att fungera.
Det går också att läsa på
TakeOff idag att kreditkortsbolagen står för kostnaderna. Dvs bankerna behöver inte stå för något. Såvida de inte bestämmer sig för att stå för de kostnader kunder haft, som betalat med bankernas egna kort som inte varit knutna till MasterCard eller Visa etc.

Sven