Hej Marianne,
Jag hade turen att se det program du skriver om ("Stin igia sou") i repris i Grekland under sommaren. Tyvärr kan jag inte ge dig texten till "Mana mou", men det är definitivt inte "Mana mou Ellas" (som jag tror är en Xarchakos sång)! Hela programmet var en hyllning till kompositören/textförfattaren Takis Mousafiris, och de inbjudna gästerna var artister, skivbolagsfolk, journalister etc. som alla hade samarbetat med honom. Mousafiris var den vithårige/skäggige man som då och då fick ordet.
Denna underbara show tog mig tillbaka till början av 80-talet då jag bodde och studerade i Thessaloniki....en tid då Mousafiris hade sina stora succéer med Mitropanos, Stratos Dionysiou, Pitsa Papadopoulou, Doukissa, Rita Sakellariou mfl.. Flera av dessa artister uppträdde också i programmet (Dionysiou representerades ju av sina söner). Mitropanos berättade bl.a att Mousafiris (som är "vlachos" från Ipiros) älskade att prata "vlachika" (rumänsk dialekt som är minoritetsspråk i Grekland) med hans mamma, och Mousafiris själv gav en rörande introduktion till sången "Mana mou" där han förklarade att han inte förstått hur mycket hans mor betytt för honom tills hon dog, och att det var då han skrev sången. Vad jag minns hör den sången inte till hans mest kända (inte någon man brukade höra på radion) men jag tyckte också den var mycket fin.
Intressant att notera är att Mousafiris musik iallafall på 80-talet av vissa ansågs som "skyladika" ("gav-gav" musik som någon kallat den här!), dvs. kommersiell bouzouki-nattklubb musik utan större konstnärliga ambitioner. När Mousafiris uppträdde tillsammans med Mitropanos och Pitsa Papadopoulou på Lykavittos i Athen i början av 80-talet var det en del journalister som kallade den konserten "en skändning av antika monument"! Och nu får han ett eget hyllningsprogram på statliga TVn och hans sånger tillhör den "klassiska" grekiska sångskatten. Vilket bara visar att attityderna förändras med tiden, antar jag....
En lång utläggning som inte direkt svarar på din fråga är jag rädd...Iallafall, Mitropanos är en underbar sångare, och live CDn med Adamantidis och Basis är denna sommarens favorit!
MVH, Eva
Citat:
Ursprungligen postat av Marianne
Hej Zanét.
Oj, där var du snabb! Jag tog bort frågan, för strax efter jag skrev den, gick jag in på musical.gr och sökte på "Mana mou". Jag fick visst 80 titlar! "Mana mou" är tydligen ett kärt ämne att sjunga om  . Med 80 titlar tyckte jag frågan var malplacerad, och jag vet inte om Nikos Dimitratos sjunger just den sången som jag hörde. Han sjöng inte den i lördags i alla fall. Jag vet inte heller om den heter "Mana mou Ellas".
Vi kan kanske se bandet tillsammans en dag, så är jag säker på att du eller Zissis känner väl igen sången. Det var så rörande text att flera medverkande torkade tårarna (bl.a. Katerina Kouka). Det skulle vara fint om man förstod texten ibland. Men ofta ska man kanske vara glad över att inte förstå
Marianne
|