Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-31, 20:01
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Fast vad man än tycker så är ju den överkommersialiserade, ytliga och till synes enfaldiga turismen en del av Grekland - möjligen så långt ifrån din bild av Grekland man kan komma, men inte desto mindre en del av det som är det äkta Grekland.
Japp!
Jag blir allt som oftast evinnerligt trött på detta eviga tjat om "turistiskt". Vi ÄR väl turister?! Att det sedan inte är just den sorts turism vissa av oss efterfrågar är en annan sak, men let´s face it; hade inte hundratusentals turister åkt till just dessa "sjunde klassens tivolin" hade de inte snurrat på i den takt de gör.
Själv har jag åkt till Platanias av flera anledningar. Eftersom jag åkt med hyfsat små barn har det varit en idealisk plats för lagom nöjen. Pappa har kunnat sitta med en Mythos och titta på folk medan kidsen kunnat leka. Samtidigt kan jag hitta restauranger med traditionellt kök att låta mina smaklökar utforska, medan barnen har kunnat hitta menyer som varit mer anpassade efter dem, utan att för den skull vara "korvåpåmmes".
Det är perfekt utgångspunkt för utflykter, en och en halv till Elafonissi/Paleochora, en timme till Falassarna, en halvtimmes busstur till Chania, en halvtimme till vår goda "infödda" vän i bergsbyn ovanför osv.
Och ja - jag kan faktiskt njuta av vimlet också. Svartklädda kärringar utan tänder som sitter och mjölkar getter dagarna i ända är nog så charmigt. En stund. Men efter ett tag uppskattar jag mer alla röster, ljuden, musiken, klirren från besticken, mopederna, alla språken, dofterna från krogarna, what the heck - till och med tingel-tanglet kan vara rätt underhållande!
Just eftersom det är vår utgångspunkt för utflykter. På sju dagar tillbringar vi kanske tre-fyra i Platanias, och då är det rätt gott att bara kunna gotta sig vid poolen, jobba på brännan, vara lite lagom slirig på Mythos och raki, och frossa i grekisk mat.
Svara med citat