Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-23, 20:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nu snöar det !

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
Tror det var i början av 80-talet. Vi fick en liten snöstorm. Då gick "KatastrofKarsten" ut i radio Malmöhus och sa att ca 5000 satt fast i snödrivorna mellan Malmö - Lund. Vad hände? Ytterliga 5000 körde ut i lågskor för att se på hur de andra satt fast! Så går det till när det kommer snö i Skåne.
Det var väl årsskiftet 79- 80 har jag för mig. Katastrof-Karre..... Jag hörde honom säga på radion: Ni som nu gett er ut på väg... (kommer inte ihåg vilken) kommer snart att möta 3 plogbilar i bredd. Vad ska ni göra då!!!??? Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig. Han var underbar....

Citat:
Ska passa på att småretas tillbaka med Östskötarna under julhelgen. Kör upp till Linköpingstrakten troligen lille julafton
Jamen då måste du passa på och köpa Gyrke! Jag menar riktig Östgötsk Saltgyrke! I Linköööööping finns nästan bara Kinda. I Norrkööööping, som jag kommer ifrån, finns mest Brinks. Värsta konkurrenter naturligtvis. Brinks fabrik ligger utanför Kimstad ca 15 min ut med bil från Linkööööping... Avfart Lövstad Slott har jag för mig. Kör tunneln under motorvägen och fortsätt ca 2 - 3 Km så ligger fabriken på högersidan. Där har jag varit många gånger och köpt hinkar med Gyrke...

Översättning: Gyrke = gurka. Och varför Västerås kallas Gurkstan förstår jag inte. De som säger så har inte smakat riktig vit saltgurka från Brinks eller Kinda.... Grön går, men vit är bättre.

Men jag ska vara snäll och höja ett varningens finger till de ännu oinvigda. Dessa gurkor är salta. Ettersalta! Första gången jag bjöd mina Skånska vänner spottade och fräste de... De var vana vid ättiksgurka. Men de lärde sig. Och numera är det inte ovanligt att de ber mig ta med lite gyrke om vi ska äta ihop....

Det skiljer minimalt i smak egentligen, men försök få tag på VITA. De smakar bäst!

Citat:
På tal om att retas. Det vet Du väl att stadshotellet i Hässleholm är sista matstället som passeras på väg norrut genom Sverige eller......
Jajamensan. Fast jag har en egen version! På 70-talet när jag fortfarande hade anledning att köra upp stannade jag alltid vid korvkiosken i Värnamo. Den var nämligen den första på vägen norrut som hade riktig grillad Sibyllakorv! Då fanns inte det i Malmö! Här fanns bara några tunna sladdriga skinnbitar som kallades för korv... Eller så fick man något som närmast kan liknas vid en slankare version av falukorv i storlek...

Men som väl är så har civilationen gjort sitt intåg även i Malmö numera...

Citat:
Haur du dina mögeda hossor i en plaustposse eller i en paverpusse? DS
Ahh deu. Holl inta po. Deu kan huppa i kanaulen....

Citat:
Med landsvägen menas inte den nuvarande utan den gamla, så det gäller att bo rätt i Svedala.
Du menar alltså den som heter Hyltarpsvägen? Som går från Svedala mot Hyltarp (Dit Yassou, har Lasse S flyttat ), Hyltebjär (där mina bästa vänner bor) och vidare mot Oxie (skitställe...)?

Jo. Jag bor söder om den också.... SÅ!
Svara med citat