Både röda och vita viner beskrivs i förekommande fall som torra. Vad som dock skiljer torra röda mot torra vita är kortfattat detta:
Blå druvors (som ger röda viner) skal, ibland lite kärnrester, som i tillverkningen får vara med ett tag under jäsning, ger rött vin s.k. "tanniner". Detta är garvsyror som tillverkaren väljer att ta med så att vinet får en antingen balanserad strävhet eller något överdriven. Det senare betyder i regel att vinet mår bra av lagring då strävheten minskar med åren. Garvsyrorna, de s.k. tanninerna är en känsla av just det torra som uppträder tämligen omedelbart vid avsmakning och känns mot framtänderna, läpparna.
Gröna druvor (som ger vita viner) har ett skal som inte ger samma effekt som blå då det gäller att ha dem med i tillverkningen. Hos vita viner bedöms inte strävhet, möjligen kan skalkontakt ge en del av färgen hos ett vitt vin. Vad som dock ger mer färg åt ett vitt vin är ekfatslagringen. Därför kan vissa vita viner vara i stort sett helt färglösa, eller möjligen blekt gula, ofta även dragning åt grönt som innebär ungdomlighet. Vita viner kan trots en torr känsla, även ge en känsla av druvsötma vilket inte är fallet hos röda viner.
Där kan man även säga att vita viner inte har särskilt stor potential av lagring. Fylliga och sträva röda har mycket mer potential av lagring, detta är dock ett väldigt svårt ämne då egen erfarenhet (och misstag) är den största lärdomen. En del vita viner har dock potential att bli bättre av lagring, jag har dock inte erfarenhet av vilka. Däremot är söta vita viner i vissa fall enormt lagringspotentiella. En del franska söta vita viner, särskilt av druvsorten Semillion och om jag inte minns fel, blandad med Sauvignon Blanc, kan lagras i många decennier.
Dock är mörker och betydligt lägre temperatur än rumstemperatur något som alla viner mår bra av. God luftning av öppnad vinflaska rekommenderas även för i stort sett alla viner. Öppnad flaska som bara står öppen, ger vinet ingen luftning alls, använd karaff eller vid konsumtion av billiga viner - mycket rymliga och tunna glas. Fast det finns faktiskt gränser då vissa väldigt billiga viner, både röda och vita, inte ens vinner på ovan - luftning och bra glas. Där är det upp till "livsnjutaren" själv att avgöra, inte jag.
Hasse