Sv: Vårvindar friska...
Det finns ett antal "vanliga" blomsteraffärer i Pothia.
Större sortiment med träd och buskar finns borta vid fiskebåtarnas hamndel, en liten butik men de har sina växthusplanteringar i Vathy (och man kan åka dit och välja själv på söndagar.)
På stora vägen norrut från stan finns en ganska stor plant-och blomsterhandel där jag köpt en hel del.Jag vet inte om de har egna odlingar eller om de köper nån annan stans ifrån.
På Kos finns en stor plantskola mitt emot Tingaki. Kanske det finns fler, men jag känner bara till denna.
Sen kan man ju få /knycka blomskott lite här och var. Mina pelargoner har jag skaffat på det viset...
Värre är det med jord. Det vi i Norden menar med god matjord är mycket sällsynt här. Ofta är det bättre att låta en växt stå kvar i en stor kruka än att plantera den , eftersom man då kan hålla den bättre vattnad. Påsvis med planteringsjord finns att köpa, även torv och gödsel, men det är förhållandevis dyra grejor.
Kring gamla fallfärdiga hus ser man ofta jättefina träd och buskar, eftersom de haft många år på sig att växa upp, och har överlevt såväl torrperioder som vanskötsel. Klart är också att det är bortkastade pengar att köpa och plantera växter som inte tål klimatet- som i Norden gällande sånt som inte är vinterhärdigt, här gäller sommarhärdigt!
|