Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-04, 14:43
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: Tomater á la Grekland

Så är det. Kretatomater finnes endast på Kreta. Deras biffiga, lite söta tomater som är så goda att man kan äta en sådan med bara lite salt på. Hur gott som helst...

Svenska tomater kommer inte i närheten av den smaken. Men bor man i Sverige så får man nöja sig med det. Och eftersom jag bor i Östergötland så köper jag om sommaren givetvis östgötatomater. Närodlat är bäst. Före och efter den säsongen får det gå bra med holländska kvisttomater. Men just nu köper jag inga tomater alls. Inte gurka heller. Vill inte betala dyra pengar för något som mest bara smakar vatten.

Vintertid får det bli andra grönsaker som morötter, vitkål, savoykål, kinakål m fl vintergrönsaker.

Man kan göra en god vitkålssallad tex, gärna med grovt riven morot, och finstrimlad purjolök i.

Eller varför inte ta lite fryst grönsaksblandning (ärtor, majs, paprika) som man kör i mikron nån minut, skär i lagom mycket av rödlök, strimla ner lite kinakål, kanske lite fetaost i, lite god olivolja och nån god salladskrydda. Jättegott faktiskt..

Grekiska apelsiner är ett helt annat kapitel. Den här vintern har jag inte sett några här. Vissa år kan det faktiskt finnas i butiken ibland. Men de är förstås icke som de man köper på Kreta.

//Monica S
Svara med citat