Sv: restresa
Jag har under senare år hjälpt hustru och döttar med restresor till Grekland. Exempelvis kom hustrun iväg till Kreta i juni för ett par år sedan för ca 1100:- inkl. ospec (helt ok) hotell i Rethymnon.
För att få riktigt bra pris tror jag några faktorer är viktiga. Jag försöker rangordna dem här:
1. Du måste vänta tills det bara är 1-3 dagar innan avresa.
2. Direkt när det blir sommarlov är det svårare att få resan till lågt pris, dessförinnan kan det vara superbilligt, ex.vis endast flyg till Kreta 595:-, och utbudet är stort.
3. Vårt sommarväder här hemma, är det dystra väderutsikter fram mot semesterperioden så hålls priserna uppe, även på sista minuten.
4. Större chans att hitta nått prisvärt om man inte är låst till viss ort eller ö
5. Den allmänna konjunkturen för resor. Säsongen efter 11/9-2001 gick det att boka restresor hur billigt som helst. Den lågkonjunktur vi nu är i kan påverka på liknande sätt så att bolagen har svårt att få sålt sina resor.
Sedan frågar du om hotellstandard på ospec. Detta är ju lite gambling. Hotell i Grekland är sällan dåliga på det sättet att det är schabbigt utan det är nästan alltid rent och snyggt. Däremot tror jag att det är större risk att man blir besviken på läget, att hotellet ligger lite "off" i förhållande till ens egna önskemål. Men se det så här; du kanske får tag på restresa för 1000:- / person. Det värsta som kan hända (om du har riktig otur) är att du vill byta hotell, detta fixar du på egen hand för 25-30 euro per rum/natt i juni.
Lycka till !
Lars
|