Ämne: gps
Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-22, 12:01
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: gps

När jag köpte min GPS för 2 år sedan, ringde jag runt till alla tillverkare. Då var det bara Garmin som hade Grekland, fast inte norra Grekland som jag vill ha, bara några mil norr om Thessaloniki.
Det som är kul med Garmin är att man kan ägna sig åt "Geocashing". Det är en form av skattjakt. Se http://www.geocaching.com/. Geo för geografi och cashe för gömma, gömställe.
Folk världen över har gömt behållare, allt ifrån små filmburkar till glasslådor. Varje gömställe har fått koordinater som kan laddas ner till Garmin och sen är det bara att ut och leta. Vidare finns en beskrivning av gömstället och ibland foton.
I varje behållare finns en loggbok där man skriver in datum och namn. Sen kan man registrera sig på webbsidan och tala om vilka man hittat. I en stor behållare finns oftast lite småsaker. Man lägger själv i någon och tar en med sig. Himla kul för barn.
Jag har letat cacher tex här i Sverige, på Thassos, på Kastrup, i Thessaloniki och i Zurich.

Som Leif sa, så kan du i en Nokia ladda in Nokia Maps. Tom "vår" by i norra Grekland fanns med.

Cecilia, du kan ladda din GPS via kabeln till datorn. Visserligen brukar man inte få med dator/USB-kabel till GPSen, med du kanske har en till någon annan pryl.
Svara med citat