Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Håller med dig till stor del HenricG. För mig känns det även som om man konsumerar på som vanligt månad ut och månad in. Sen inträffar plötsligt paniken när sommarens utgifter ska börja planeras in och nu när Euron är så dyr så får man spader. Klokast är om man kan se över ett helt års utgifter, göra en budget och sedan försöka konstatera att semesterns utgifter trots allt inte blir så höga eftersom pengarna räcker. För visst är det mest det höga Euro-läget som just nu skräms ?
Klokare planering - mer lugn inför sommartiden ?
Hasse 
|
Nåt åt det hållet. Det är alltid lätt att drabbas av sifferpanik, ett praktexempel är väl bensinen. Jag får också hicka när literpriset där närmar sig tolv spänn och tänker på den ljuva tid då den bara kostade åtta. Men glömmer ju då barmhärtigt nog att jag idag tjänar nästan dubbelt så mycket som då. Enligt SCB har reallöneökningarna 1997-2007 legat på 2,5%, och den siffran lär väl inte ha sjunkit i och med jobbskatteavdragen.
Man räknar ju alltid optimistiskt vad gäller "kladdepengar" när man ska åka iväg, men efter att ha bokat charter, med hyrbil och frukost, så låt oss säga att jag och mina ungar annars skulle bränt 10 000 på en vecka. Och om den siffran istället hamnar på worst-case-scenario - tolvtusen till sommarn. Inte är det de tvåtusen som fäller avgörandet om jag kan åka till Kreta eller inte, om jag redan hostat upp sjutton till Fritidsresor?
Så ja, det kanske finns något sådant som "eurofobi". Jag vill INTE ha € som valuta (den diskussionen finns det väl utrymme för i annan del av forumet) men jag tycker inte man ska drabbas av panik och fundera över att ställa in greklandsresan. Och som Lars skriver, det finns ju faktiskt positiva inslag i en "skvalpvaluta" också.