Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-10, 13:57
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: översättning

Översättningen kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men jag kan lugna din kompis med att Grekland är ett ganska bra land att resa till om man har äggallergi. Min son är väldigt allergisk mot ägg och han har rest i Grekland med mig under tre somrar. Vi har även rest till t ex Italien, Turkiet, Spanien, m fl, men Grekland har kännts säkrast vad gäller hans matallergi.Tycker att den grekiska maten ofta inte är så komplicerad utan består av ett fåtal "rena" råvaror och det är därför relativt lätt att undvika ägg genom att använda sunt förnuft. Man ska framförallt undvika ljusa såser (t ex moussaka), dressingar, bakverk, pajer och "köttbullar/biffar" av olika slag.

Restaurangpersonalen är oftast väldigt hjälpsamma och tillmötesgående men min erfarenhet att man ska akta sig för att lita för mycket på vad de säger. Det är t ex inte alltid servitörer/servitriser vet vad de talar om. Enda gången sonen har råkat få i sig ägg i Grekland var när han hade beställt grillad kycklig och den till vår förvåning serverades i en sås. Vi frågade servitrisen om såsen och hon sa att den absolut inte innehöll ägg, vilket visade sig inte stämma. I sonens fall är det som tur är inte förenat med livsfara att äta ägg men han blir rejält sjuk.
Svara med citat