Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-10, 19:26
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: De rödaste äggen i Påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Är färgen köpt i Grekland? Du får väl läsa bruksanvisningen..
Ska det inte vara lite salt i vattnet?
-Denna allvarliga fråga måste besvaras av någon kalimeragrek. Jag fuskar och köper färdigfärgade ägg, sånt finns numera.
Du vet väl om att man ska färga dem på skärtorsdasnatten, då håller de sig i evighet.
Ja, färgpulvret är köpt i Grekland och det finns bruksanvisning både på grekiska och engelska, men jag får ändå inte färgen att fästa. Jag vill ha de där djupt röda äggen som görs av att man på Skärtorsdan kokar äggen i sjudande vatten i 30 minuter. Låter dem vila torra i 24h och sen löser färgpulvret i vatten och doppar äggen i olika vattenbad och låter dem torka emellan. Någon som vet när i processen man ska ha i vinägern? Att man ska polera med olivoja när allt är torrt känns solklart.
Dessa ägg symboliserar Jesu blod. De "pickas" mot varandra eller kastas på kyrkporten. Känns inte rätt med rosa ägg även om de är nog så läckra.

I natt blir det soppan och brödet men först...... lufta ikonen, krypa under den samme, gå tre varv runt kyrkan, gå procession genom byn och till sist tända bålet med Judas på topp och fyrverkerierna.

Glad Påsk!
Svara med citat