Sv: Enighet i priser på mat?
Ett litet förtydligande.
Helén=Priserna är upp ca 30% från år 2001 med Lidl, Marinopoulos (Champion, ICA) och IN.KA (Coop) som prisbarometrar. Det påverkar även "Greksson" och hans sätt att leva. Så, verkligheten anfaller (2009)!
Ta dig på plats och kontrollera själv. Väl där så ha en trevlig semester.
Jag själv jagar (som ni andra) naturlitvis lägsta pris på flygstol, m.m.
Varför jag skrev detta är en insändare (tråd) om priser och att det blivit så dyrt.
Inget namn och ingen tråd nämnd.
Jag känner bara att jag måste få försvara Grekerna lite grand då jag levt där i nästan 5 år och hört och sett en hel del i den grekiska vardagen.
De har samma problematik som vi har här i Sverige.
Allt blir dyrare och månaden blir längre i förhållande till innehållet i börsen.
Lufta gärna era känslor här, det kanske behövs.
Vi har i alla fall (många av oss) den exklusiva rätten att få fara på semester utanför Sveriges gränser.
Om jag fattat rätt är Grekland målet för många här.
Visst är det billigare i Thailand och Indien.
Valet är fritt.
Men vi har alla våra sociala grundtryggheter i Grekland som ex, sjukvård, A-kassa, Soc. Om det nu skulle behövas. Det är en del av EU.
Sjukvården kan jag svara på frågor om. Övrigt har jag ingen erfarenhet av, men har vänner (svenskar) som nyttjat de förmånerna.
det är inte samma nivåer (ersättning) där som här, men det sociala skyddsnätet finns.
Tiggeri som många kanske upplevt under semestervistelsen där, finns även här i Sverige. Ex: Rumänska barn som "spelar" dragspel eller liknande.
Dessa människor är utanför det sociala skyddsnätet. Lika som de "krigsänkor" som sitter på gatorna ibland i ex: Xania.
Till och med min hårdhudade vän Mr A kan "tappa" lite mynt en sådan gång, även jag gör likadant. Däremot så ger jag inget till de "barn & ungdomar" som springer runt och säljer blommor o dylikt på restauranger och tavernor (nationalitet okänd).
Jag kan skriva minst 10 A-4 sidor om den problematiken, men det passar sig inte här.
Det var allt för denna gång.
Uffe
Ps: Ofelia, det finns one-way ticket om du har tid och nerver av stål.
Senast redigerad av UlfWiman den 2009-04-16 klockan 20:38.
|