Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-17, 10:18
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Enighet i priser på mat?

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Heja heja, vilken bra trådNär alla klagar på priserna i Grekland tänker jag på mina kära vänner som ofta har dubbla jobb för att klara familjekostnaderna. Alla priser har gått upp, även för bofasta men inte deras löner. Få den ekvationen att gå ihop när man ska försörja sig...

PS.Menar inteatt alla klagar på priset men att det är många som gör det
I min bekantskapskrets har de flesta dubbla jobb, att leva i Grekland som bofast har blivit väldigt dyrt. Som du skriver har lönerna stått stilla men att handla på supermarket har säkert blivit 30 procent dyrare.

I Grekland finns inte barnbidrag varje månad som i Sverige utan det är en engångssumma per år på ca 200 euro per barn.
Dessutom tillkommer alla extra privatlektioner som alla barn är mer eller mindre tvungna att gå på. Den grekiska skolan har ingen vidare engelska undervisning så alla skickar sina barn 3 ggr per vecka på privatskola.

Jag själv betalar 260 euro per månad för endast engelskalektioner för mina 2 barn. Många föräldrar skickar även sina barn i högstadiet och gymnasiet till extralektioner i andra ämnen. De brukar vara 4 dagar i veckan efter den grekiska skolan. Vet inte ens vad det kostar då vår ekonomi inte tillåter det.

Mat ges inte heller i skolor, så det blir att ha lunch färdig när barnen kommer från skolan, sedan blir det även middag vilket ger en merkostnad varje dag.

Kanske låter det som jag gnäller, men jag vill bara ge en bild hur det är att leva i Grekland. Många vet nog inte riktigt hur livet ser ut i vardagen här.

Det finns många greker som aldrig skulle ha råd att åka över till andra länder. De åker istället till släktingar runt om i Grekland och semestrar.

Och eftersom det blivit dyrare för oss bofasta så blir det oxå en ökning för tavernor då det oxå måste köpa in dyrare mat. Slutsumman blir att för att tjäna en slant själv måste ju priserna höjas.

Man kan ju leva lite ekonomiskt när man är på semester i Grekland, bo på ett ställe där det finns ett litet kök så man kan laga sin mat själv några kvällar.

Monica
Svara med citat