Ämne: Paris!
Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-19, 17:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Paris!

Till skillnad från Siri A så tycker jag att med så få dagar i Paris så är det ALLDELES SJÄLVKLART att det är i latinkvarteren ni ska bo! Det är där "allt" händer på kvällarna - vilket självklart inte är sant, för Paris lever dygnet runt, och inte alls bara i Latinkvarteren. Men det är en speciell känsla där. Mer globalt på så litet området finns nog inte i världen! Och det är inte alls bara turister som flanerar där på kvällarna; många parisare gör också det.

Däremot håller jag med Siri A om Eiffeltornet. Det är visserligen absolut sant att det finns flera bra alternativ, men har man aldrig varit där, så ska man glömma alternativen. Eiffeltornet ÄR speciellt, inte alls bara för utsikten, den är mer en bonus. Det är själva tornet och folkhavet runt och i det som är grejen! Och till det finns inget alternativ! I världen!

Du skrev inte när ni ska dit, men jag antar att det inte är under sommaren, och då är köerna inte alltid så långa. Jag har varit där när det inte var någon kö alls. Men se till att vara där tidigt på dagen, när de öppnar, så kommer ni snabbast upp.

Paris är outtömligt på sevärda platser, men att promenera omkring och njuta av den levande atmosfären är en viktig del av upplevelsen. Sacre Coeur tycker jag inte heller att ni ska missa. Det är en av världens absolut vackraste byggnader. En promenad bland konstnärerna på det lilla torget snett bakom kyrkan är pricken över i!
Svara med citat