Sv: Spise ute?
Bor ni lägenhet är det ju enkelt att laga till lite mat hemma. Har ni ugn som jag bara haft på Patmos underlättar det ju dessto mer. Sällan finns det ju riktiga stekgrytor i lägenheterna. Finns det ugn är det enkelt att laga till en långpanna med briam, kyckling, potatis och annat gott. Ta med mat hemifrån skulle jag aldrig göra. Det finns så mycket bra att köpa på plats och jag tycker också att vi ska gynna landets befolning när vi är där. Det behöver grekerna. Handla lokalt producerat, Undvika internationella mat och hotellkedjor känns rätt för mig men många tänker säkert på annat sätt kring dessa frågor.
Vi har alltid ätit ute både när jag rest med mina barn, ensam eller med vänner. Brukar dock köpa hem lite god ost, oliver, frukt och yoghurt. Fast förra året när barnbarnet var med lagade vi lite enklare rättter till honom som pasta med lök och fetaost, kokt potatis med zucchini och kokta ägg. Fick också en del hemlagat från värdfamiljens eget kök. De gånger vi bott lite längre än några dagar på små boenden har ofta värdfamiljerna bjudit på både mat, egenodlade grönsaker, en hembakad kaka eller något liknande. Enkelt att laga till hemma är ju grönsakssoppor, lins och bönrätter, fava, kokta rödbetor och grekisk sallad. Jag saknar ingentig från den svenska maten utom hårdbrödet när jag är i Grekland men mina längsta vistelser där har bara varat drygt tre veckor. Känns kanske annorlunda om vistelsen är flera månader. Då skulle nog, sill, tunnbröd och älgkött hamna på önskelistan.
Eva
|