Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Den enda udda linje inom Cycladerna jag känner till är Skopan. Menar du att det funnits fler? Vissa utflyktsbåtar då. Däremot så gick färjorna inom många fler öar förr. Men nu så har man väl analyserat resemönster osv och optimerat linjerna. Förr gick det många färjor mellan Tinos och Naxos tex. Nu går det inga! Tja, enl GTP just nu går det en, en dag i augusti...
|
Ett rederi som har kört lite udda linjer är väl Saos Ferries som nu verkar vara på fallrepet, diskuteras i en annan tråd här också. Tidigare fanns det (som jag förstått det en hel del små rederier som ägdes ute på öarna, de har då blivit uppköpta eller nerlagda eller både och. Om en båt ägs av ett rederi ute på en ö så har de helt klart ett annat intresse av att köra linjen som går till den ön. Skopan är ett exempel, Nissos Kalymnos, Samos Spirit, Sea Star, båten mellan Fourni och Ikaria (minns ej vad den heter), mellan Santorini och Anafi har det funnits en båt som jag inte vet om den finns kvar, båten som ska gå mellan Santorini och Amorgos är ju också ett litet udda rederi som har haft det lite tungt. Exemplen är ganska många och nu tillhör jag ändå nybörjarna på båtluffning här på Kalimera, ni som var med på 80-talet har säkert många andra exempel också.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Men hur åker Grekerna? De åker från fastlandet till "sin" ö och tillbaka. Som jag förstår det så åker en Grek ytterst sällan från sin ö till en annan ö. Möjligtvis åker h*n till fastlandet för att besöka släkten eller sjukhus. Eller lämna bilen på reparation. Men vederbörande har ytterst sällan anledning att besöka en annan ö. (Om man inte åker till Tinos för kyrkan vill säga...  )
Vi kan ju inte begära att Grekerna ska hålla igång linjer bara för oss turister. Även om det varit bekvämt. Vi måste finna oss i att kanske byta färja på någon ö. Precis som de gör!
|
Nej, jag menar inte att grekerna ska upprätthålla trafiken för oss turister, om de inte anser sej behöva turister så är det ju bara att de lägger ner trafiken. Problemet för många småöar är ju att de till en viss del lever på turister och om det inte går några båtar så kommer det inga turister. Jag minns första gången jag var på Fourni, NEL hade då beställt sina nya stora snabbåtar och en av dem var planerad att sättas i trafik mellan Pireus och Fourni (med flera öar). Några på Fourni var fullständigt lyriska då de skulle få snabb trafik från Aten, det skulle dra en massa nya turister till dem. Nu gick det inte riktigt som det var tänkt med de båtarna, bränsleekonomin lämnade ganska mycket övrigt att önska och det gick så långt så att alla tre båtarna stod upplagda ett par år. Sedan byttes maskineri i någon av dem och någon såldes iväg, nu finns en kvar och den kör faktiskt en udda linje i Kykladerna utan att angöra fastlandet.
Mvh Janérik