Sv: Rhodos...så mycket mer
Så sant, så sant, Afantou, dina rader om Rhodos... så mycket mer!
Jag är ingen van Rhodos-resenär, men nu har jag varit där två gånger, båda gångerna i lågsäsong. Nu senast innan chartersäsongen började, mycket var stängt. Härligt!
I Pefkos var allt stängt.
I Lindos var det vackert och folktomt, som vilken charmerande liten Chora som helst (nästan).
Vi fattar inte heller hur så många står ut med att bo på de jättekolossala hotell som ligger uppe runt Rhodos stad när man kan bo i charmiga och hemtrevliga miljön i Gamla Stan hos Kristinas Rooms eller i lilla Haraki på sydöstkusten med sina små pensionat med endast några få rum och utsikt direkt till stranden och havet och trevliga små tavernor med hemlagad mat på den lilla strandpromenaden. Hos Kostas och Eleni fick vi gärna komma med önskemål om vad som skulle lagas till middag nästa dag och Kostas bjöd gärna på både kaffe, dessert och mycket annat. För honom var det viktigaste att vi hade det bra, det kändes.
Men jag förstår också Irsa och de som är tveksamma när det gäller hyrbil på Rhodos. På huvudvägen mellan Rhodos stad och Lindos tror många tydligen att det är motorväg, trots både stora vägarbeten och får och getter som korsar vägen i lugn och ro. Vi hyrde bil i fem dagar men det var utanför denna sträckan att vi verkligen njöt naturen, speciellt vackert är det på sträckan mellan Prassonissi och upp längs västkusten till Apolakia – här mötte vi nästan inte en enda bil.
Stränderna var stort sett folktomma, havet var friska 19-20 grader. Åh, som jag längtat efter att få bada igen!
Lågsäsong och hyrbil är för oss ett måste på Rhodos.
|