Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-06, 15:08
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Båt Tinos-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Nej, jag menar inte att grekerna ska upprätthålla trafiken för oss turister, om de inte anser sej behöva turister så är det ju bara att de lägger ner trafiken.
Visst kan man hårddra saker... Grekland besöks årligen av ca 20 Milj turister och är deras enskilda största inkomstkälla. Men majoriteten av turisterna flyger till en ö (eller fastlandet) och stannar där under semestern och utnyttjar inte färjor i någon större utsträckning. Därför tror jag inte att man tar någon större hänsyn till båtluffare när man planerar linjerna. De styrs nog snarare av de transportbehov Grekerna själva har, hur attraktiva linjerna är, subventioner, mutor osv. Det kan även finns vissa tekniska behov eller krav också. Kan tex alla färjor lägga till i alla hamnar?

Citat:
Problemet för många småöar är ju att de till en viss del lever på turister och om det inte går några båtar så kommer det inga turister.
Det är och har varit ett problem under lång tid. Förr var det så att vissa mindre öar betalade för att ett rederi skulle lägga till i just deras hamn! Jag vet inte om det är så längre. Frågan är vilken hänsyn ett rederi tar till att en viss ö vill ha vissa förbindelser. Det kostar pengar att ta en omväg på en timme. Då gäller det att det finns passagerarunderlag som gör det lönsamt. Annars är det inte intressant.

Tidigare var det så att Grekiska staten styrde, om inte helt, så till stor del hur trafiken skulle se ut. Det är borta nu och rederierna är vanliga affärsdrivande företag på en konkurrensutsatt marknad. Vilket innebär att det är fullt slagsmål om de mest attraktiva hamnarna och linjerna. Och staten lägger sig egentligen inte i det längre.

Jag misstänker att en av anledningarna att det blivit rätt mycket dyrare med färjor i Grekland är just det att staten inte styr rederierna som tidigare. Vissa subventioner finns kvar men riktigt hur de fungerar idag vet jag inte. Samma sak med förbindelse mellan Tinos och Naxos. Det är troligtvis inte lönsamt att ha bägge dessa hamnar på samma linje längre. Man får helt enkelt byta färja på någon annan ö. Kommer man från fastlandet tar man "rätt" färja från början helt enkelt. Grekerna har helt enkelt inte samma behov att ha förbindelser mellan öar som båtluffare har.

Men ett sätt att lösa det är ju att köra med mindre lokala linjer som man gör med tex Skopan, Nisse, Sea Star m fl. Och det kan ju vara så att det kan bli en ny marknad för den typen av linjer.
Svara med citat