Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
Min personliga åsikt är att det är denna så kallade "nationella identitet" som ofta är orsak till förtryck, diskriminering, rasism, krig etc. etc.
|
Det er jeg enig i, men det er en helt annen diskusjon.
Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
Människor är olika. Min uppfattning av min egen identitet har ingenting att göra med vare sig Sverige eller svenska historiska händelser...
|
Det er det bare du som kan svare for, selvsagt! Det er imidlertid uvanlig å ikke regne etnisitet med i bildet når man snakker om identitet. Bare i språket vårt, måten vi uttrykker oss på, ligger det mye historie. Sender med et "utklipp" og lar det bli med det:
Enkelt sagt: Identitet er det som gjør en person lik seg selv – altså å være den samme over tid, gjenkjennelig for seg selv og for andre. Derfor kan identitet ikke tenkes uten historie og hukommelse – hukommelsestap betyr identitetstap. Og skal du være gjenkjennelig for andre, må du være integrert i et fellesskap. Så det ulike kulturer tilbyr, er ulike skript for identitet: Skriptet for å være norsk favner for eksempel både språk og forestillinger om 17. mai.
(Forsker Gudmund Hernes, http://www.bi.no/Content/Article____75570.aspx )
Takk for interessant diskusjon, Kimmen