Ämne: Makedonien
Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-24, 15:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Makedonien

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Min personliga åsikt är att det är denna så kallade "nationella identitet" som ofta är orsak till förtryck, diskriminering, rasism, krig etc. etc.
Det er jeg enig i, men det er en helt annen diskusjon.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Människor är olika. Min uppfattning av min egen identitet har ingenting att göra med vare sig Sverige eller svenska historiska händelser...
Det er det bare du som kan svare for, selvsagt! Det er imidlertid uvanlig å ikke regne etnisitet med i bildet når man snakker om identitet. Bare i språket vårt, måten vi uttrykker oss på, ligger det mye historie. Sender med et "utklipp" og lar det bli med det:

Enkelt sagt: Identitet er det som gjør en person lik seg selv – altså å være den samme over tid, gjenkjennelig for seg selv og for andre. Derfor kan identitet ikke tenkes uten historie og hukommelse – hukommelsestap betyr identitetstap. Og skal du være gjenkjennelig for andre, må du være integrert i et fellesskap. Så det ulike kulturer tilbyr, er ulike skript for identitet: Skriptet for å være norsk favner for eksempel både språk og forestillinger om 17. mai.
(Forsker Gudmund Hernes, http://www.bi.no/Content/Article____75570.aspx )

Takk for interessant diskusjon, Kimmen
Svara med citat