Missförstånd!
Givetvis pratar jag inte om infrastrukturen när jag nämner att vi inte vill ha AI i Grekland.
vi är inte alls imponerade av maten på Kanarieöarna varpå det går alldeles utmärkt att ha AI.
Men i Grekland med all den goda maten och dessa fantastiska tavernor som man går miste om när man har AI. Därför är det ointressant i just Grekland
för oss( hänger ni med, annars tar vi det igen

) Då har vi utelämnat den etiska/moraliska aspekten om det nu finns en sådan? Men frågan är absolut värd att tänka på tycker jag.
Här "fairtradar" vi och betalar extra pengar till banan o kaffeodlare men vi glömmer bort de som bor runt knuten. Mina svärföräldrar har det gott ställt och månar o hjälper många ensamma o fattiga. De brukar säga, Varför ska vi skänka pengar utomlands när vi har så många i nöd i vårt eget land.
Visst är det jättesynd om många invandrare och flyktingar, men de som lyckas komma till Sverige fångas ändå upp ganska bra av vårt skyddsnät, men man tar för givet att vi "etablerade svenskar" har det gott ställt ( för att göra en långsökt parallell) Vi var ute och cyklade jag o sambon förra helgen. Vi kom på en grusväg där vi hjälpte en gammal man hem som fick solsting för några år sedan. Sambon såg en dam på gården och stannade till. Sambon frågade henne om farbrorn vi hjälpte hem för nåt år sedan. Då började damen förtvivlat att gråta strida strömmar och förklarade att han gick bort(dog) i april i år. Efter några minuter så drog hon hela historien om hur dåligt ställt hon har det och att hon inte kan inte klara hus och hem (hon var pigg o bara 65 år) och att hon nästan svälter ihjäl. Det var så fruktansvärt hjärtskärande att se och höra så jag tog min cykel och cyklade bort till ICA-maxi och köpte några stora kassar till henne med mat, kanelsnäckor och svenska jordgubbar o annat gott.
Lite så är det kanske här också i denna tråd? Vi tar för givet att de klarar sig bra i Grekland men där är många som lever fattigt. Ibland på semestern i Grekland så köper vi mindre fräscha matvaror av dessa stackars försäljare som ställer sig mitt ute i bushen vid vägkanten och hoppas sälja till turisterna. När vi kommit en bit bort så slänger vi bort det vi köpt.