Sv: Bra ställen i rythemnon?
Hej,
Kom hem från Rethymnon i lördags (30/5). Var där för 10 år sedan och måste säga att det fortfarande är mycket bra. Vi bodde ca 2 km från Gamla Stan, inte så långt från Ibiscos där ni ska ta in. Vi hittade en taverna en liten bit från vårt hotell som var Summer Dream. Om man går ner på strandpromenaden från vårt hotell så går man en liten bit från stan och tar in på en tvärgata till höger (vid Hotell Palace tror jag det hette). En bit fram på denna gata finns Taverna Egli med mycket bra mat. Man bakar eget bröd i sin stenugn (som man får innan maten tillsammans med vitlökssmör och tapenade) där man också gör moussaka, pastitsio, pizza mm. Det är en familjetaverna där tre generationer hjälper till. Mamma som säkert 'är en bra bit över 80 fortfarande hjälper till i köket. Och det är hennes recept på dom grekiska rätterna som fortfarande gäller. Åt en supergod stifado, en fantastisk moussaka, supergoda köttfärsbullar mm mm ....det är så det vattnas i munnen...Priserna var också respektabla. Dom grekiska rätterna låg mellan 6 och 9 Euro. En flaska Boutari Rosévin 10 Euro, öl Mythos stor 3 Euro. Försök hitta till denna pärla. Vi var 8 personer som åt där två kvällar samt lunchen innan vi åkte hem. jag kan garantera att ni blir nöjda. Efter måltiderna bjuds det färska bär eller färsk frukt.
Vill ni ha ett ställer med fart så är det väl Manolis Place på strandpromenaden också ganska nära ert hotell. Här bjuds det raki och ouzo och skålande till ett mycket glatt humör av Manoli själv.
Luncherna intogs med fördel på Taverna Akti vid strandpromenaden. Vill man ha en liten ouzo att njuta ska man definitivt gå dit. Serveras som den ska med isvatten bredvid så man själv kan bestämma styrkan. Priset? Endast 1,50 Euro, och då får man lite tilltugg av tomater, gurka, fetaost, bröd och oliver. Billigaste ouzon i Rethymnon? Jag tror det. Ha en riktigt bra resa!
Ha en riktigt bra resa.
|