Sv: Bra ställen i rythemnon?
Det finns en del som jag tycker är ett måste:
1) Stifado - en härlig gryta på rent kalvkött(oftast) som har kokt med en massa lök och fantastisk god sås. Lite som svenskl kalops men mycket bättre kött och mycket godare.
2) Moussaka - den klassiska rätten med aubergine, köttfärs och bechamelsås.
3) Soudjoukakia - köttfärsbullar med underbara krydda och härlig tomatsås.
4) Bakad fetaost som oftast fås i foliepaket med olja, oregano, paprika och tomat.
5) Taramosalata - en suverän romröra i vilken man kan doppa brödet och njuta.
Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst....den grekiska maten är så god. å har ju inte nämnt den klassiska grekiska salladen, pastitsio mm mm
Som alltid är det ju så att det gäller att komma till tavernor som verkligen lagar maten från grunden så det inte bara blir halvfabrikat....
När det gäller gyrosen så testade vi bara på ett par ställen och dom var bra. Kostar mellan 2 och 3,50 Euro, lite beroende på var i stan du är....
När det gäller marknad så finns det en nere vid hamnen i Rethymnon som om jag kommer ihåg rätt är på onsdagar(bäst att du kollar detta). Här finns mycket härliga grönsaker, fisk och annan mat att handla. Men också en lång rad med "fusk"-märkeskläder. Det finns också många modebutiker inne i Gamla stan och i övriga stan också. Så barnen behöver nog inte bli besvikna.
|