Har varit hemma från Kokkari, Samos i lite mer än en vecka nu. Semesterveckan där var helt fantastiskt! Vilket ställe! La Plage var ett perfekt hotell för mig och min sambo. De skönaste sängar jag sovit i, i Grekland, det var stoppning i dem! Underbar innergård som vår balkong vette ut mot. Vilka rosor! Otroligt fräscha rum. Vi fick nya handdukar varje dag!
Kokkari är en trevlig liten by, den sidan där vi bodde (bystranden) var lugnast och skönast. Många bra tavernor längs med vägen, Meltemi, Samia, Galini mfl. Har ätit mycket god Grekisk mat och druckit många goda viner, både retzina, husets och flaskvin. På Samos verkar de stolta över sina traditionella maträtter, de fanns alltid högst upp på alla menyer. Blåsten som vi hade hört talas om störde inte alls, bara skönt att det fläktade.
Vår favoritstrand blev Tsamadou Beach. Två mycket trevliga tavernor där. Skönt med klappersten också, ingen sand som fastnade överallt!
Vandrade upp till Vourliotes- rekommenderas varmt! Vilken natur, vilka dofter, vilken hetta! Pust!
En underbar liten bergsby med ett trevligt litet torg med avkopplande stämmning.
Hyrde bil en dag, såg området mellan Samos stad och Pythagorion. Åkte bl a till en strand som heter Klima. Nästa ensamma där! Alldeles lugnt vatten och två små tavernor. Vi gick på en liten nit där. Tavernan vi åt på var dyr!! 7 EURO för en sallad med olika salladssorter + lite paprika och dressing! Skulle ha gått till den andra tavernan som vi tänkte.....
Var upp till Monastery Spilianis - bara vi och klosterkatterna! Inte en själ där. Vacker utsikt över Pythagorion.
Pythagorion imponerade inte alls på oss. Vi längtade tillbaka till Kokkari! Tog vägen över Chora och Mitilini. Vacker väg! Såg spår efter alla skogsbränder.
Ja här blev en liten, lång sammanfattning av vår vecka. Samos står högt upp på listan över öar att återvända till!
Jenny - tokig i Parga OCH Kokkari!