Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti
Jeg er redd mange svenske ikke forstår norsk slik at de UNDVIKER å lese innlegg på norsk.
DETTE er hva jeg skrev om bussen :
|
Ja tyvärr är det nog lite svårt med norsk ibland

Jag måste läsa noggrannare!!
Citat:
Bussen til T-banen var gått for 10 minutter siden da jeg kom så jeg ble satt på en buss X-96 til Syntagma. Dette var et mareritt! Bussen var smekkfull, du får ikke sitteplass og bagasjen blir stuet ved inngangen slik at du ikke har kontroll om du sitter lenger inn! Denne turen tar vell en time.
Et DEN bussturen bestemte jeg meg for å ta taxi!!!
|
Jag läste nog bara Syntagma här .......
Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
Nej nej Sven, du måste ha blandat ihop busslinjerna!  Buss X96 går absolut INTE via centrala Atén och Syntagma!!!!
Se linjekarta HÄR (på sidan 2). Linje X96 är markerat med mörkt lila och kör från flygplatsen raka vägen till Pigadakia och följer sedan havet ända till Piréus.
Vi åkte X96 förra sommaren i slutet av juni och den var inte alls fullsatt. Det var i och för sig mitt i natten men bussen var knappt halvfull och bagaget fick utan problem plats i bagagehyllorna.
/kimmen
|
Citat:
OK du har rett, jeg har missforstått! Fel nummer!
Men om du skal til centrale Athen, til eksempel Syntagma vil jeg IKKE anbefale bussen DEN bussen var et en MARDRÖM! Det var 24 april.
|
Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee
Jag åkte 96X häromdagen flygplatsen-Pireus. Det var som vanligt. Fullt alltså! Ståplats första 45 min, balanserandes bland bagagehögarna. Det tunnades ut betydligt när bussen passerade Glyfada och sista 20min fick vi sittplats. 1tim5min totalt. Helt OK faktiskt. Inte att jämföra med vraken de åkte med förr i tiden!
Det finns en buss 94 som tydligen går till närmaste öppna T-bana. Det ska ta ca 15 min men hur frekvent den bussen går vet jag inte. Någon övrig Shuttlebuss till T-banan såg jag inte till men jag letade inte så noga utan valde ganska fort 96:an. Dörr-till-dörr är ett ganska starkt argument trots viss trängsel.
|
OK, nu tror jag

att jag har fått kläm på det här:
Då jag landar på Atens flygplats och skall ta mig till Pireaus är väl ändå X96 ett OK val, verkar det som.
Men inför hemresan, då jag befinner mig i Aten, Plaka, och skall till flygplatsen kanske taxi är det bästa alternativet ändå, för att undvika
"mareritten" -se nu har jag lärt mig ett nytt norskt ord, tack Sven

Men det lär väl kosta en slant, förstås....hoppas att 30 € räcker även för den resan ...

Tack för alla tips....