Ämne: Varning!
Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-25, 20:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Varning!

Pireus har aldrig varit ett trevligt ställe. Hamnen menar jag då. Det finns bra områden i Pireus också. Men problemen verkar ha ökat där de senaste åren. Tyvärr. Jag har hört om många fler som haft problem där. Så din varning är väl berättigad. Men det är en stor hamnstad och i sådana brukar det finnas ett stort inslag av kriminalitet.

Ficktjyveri är ett elände och svårt att skydda sig mot. Speciellt som man normalt sett känner sig väldigt trygg i Grekland.

Jag tänker på ett inlägg från i fjol. Ett par åker buss. De ska kliva av och mannen kliver av först med bagaget. Då hindras kvinnan av några personer. Mannen rusar upp på bussen igen för att hjälpa henne och när de väl kommer av är hans fickor länsade... Det är så utstuderat så man måste nästan beundra deras yrkesskicklighet...

Jag tror det börjar bli dags för "tågluffarpåsen" på magen igen (jag har sparat min ), eller ett dolt penningbälte, om man måste passera Pireus. OBS! Vanliga midjeväskor är fullkomligt värdelösa ur säkerhetssynpunkt!!! De bara skär av bältet med en mattkniv och sticker. Eller tömmer den i trängseln. Samma sak med en liten dagrygga på ryggen, även om den har lås. De skär upp sidan och tömmer den... Och tro inte "det skulle jag märka..." Då är man naiv.

I Rafina har jag inte hört om motsvarande problem. Den hamnen är ju betydligt mindre också.

När jag förflyttar mig där nere åker jag alltid i jeans! Även om det varit bekvämare med shorts. Men det finns en liten tanke bakom det! För där finns ingen chans att plocka mina fickor. Jag har aldrig något i bakfickorna tex och bara det jag behöver för dagen i framfickan. Och hade jag hittat en främmande hand där så hade det inneburit ett handledsbrott för någon och en ordentlig Svensk käftsmäll... Jag är inte blyg så. Men det märks kanske lite utåt och det kanske är därför jag sällan har några problem.

Förvara Pass, pengar (kort), biljetter osv så de inte går att stjäla. Resväskan (med lås!) är ett bra ställe! Eller i ett dolt midjebälte. Dagryggan (brukar ju vara handbaget) skall bäras på framsidan! INTE på ryggen!!! Om man inte måste ha kameran, MP3-spelaren, datorn osv tillgänglig under byte av ö eller passagen av Pireus, lägg det i resväskan. Och be en bön att resväskan inte blir stulen... Det finns numera bra vajrar så man kan låsa fast väskan vid en stolpe eller liknande. Kostar inte så mycket och de brukar ha kombinationslås så man slipper nycklar. Ett annat alternativ är ju att lägga allt i dagryggan och hålla stenkoll på den.

Tyvärr måste vi nog konstatera att den obekymrade tiden i Grekland är förbi. Kriminaliteten ökar. Även ute på öarna. Vi måste nog vänja oss vid att se om våra saker på ett sätt vi inte behövde förr.
Svara med citat