Sv: Varning!
Det kommer inte som någon överraskning att höra att Pireus är en utsatt plats. Jag kom med båten från Paros sent på kvällen och visst känner man sig utsatt när man kliver av båten. Nu hände det inget varken på väg till eller på tunnelbanan för mig men jag kände att flera av de suspekta typerna som hängde vid tunnelbaneentren mycket väl kunde ha varit en "öluffar-rånare". Nä, fy f*n för Pireus på natten. Jag kommer definitivt att kolla förbindelser via Rafina nästa gång.
Jag har själv rest ganska mycket och har nog koll på grundläggande säkerhet, och Grekland känns fortfarande mycket bra jämfört med många andra länder. Därmed inte sagt att jag skulle kunna försvara mig mot personrån (som Larsan faktiskt råkade ut för) när 6-8 personer hoppar på en. Men oftast märker du inte ens om du blir ficktjuvad, de är oftast jäkligt flinka.
Exempelvis blev en bekant av med sin digitalkamera på båten (Blue star) mellan Santorini och Naxos på en eftermiddag för några år sen. Så inte ens ombord är risken noll.
|