Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-30, 12:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Stora och små nyheter

Ja, nog är det så. Allt ska firas, invigas och välsignas. Prästerna finns med överallt, ingen ska komma och säga att de fuskar ifrån sig uppgifterna!
Just nu är (åter) en liten ny kyrka färdig , och först ska det vara kvällsgudstjänst och sen annan gudstjänst sex gånger, sen kommer den riktiga invigningen. Jag sitter just och mumsar på kokoskakor som min grannfru hade med sig från morgonens kyrkobesök.

Kanske har de nordiska kyrkorna förlorat lite på att vara alltför kyrkliga, så att säga, de är inte med i folklivet som här. I och för sig tror jag att det är de sista generationerna , de som nu växer upp, som låter sig så villigt infångas, det är Jajorna som ordnar detta, mormödrar och farmödrar som ser till att traditionerna upprätthålls.

-Vill infoga att jag själv är uppfödd i ett kyrkligt men icke särskilt religiöst hem, och jag är glad för det. Så mycket av vår kultur och bildning har direkt samband med Bibeln och kristendomen. Utan att vi tänker på det citerar vi bibeln ideligen, och detta vandrar vidare till nästa generation, som kanske inte har en aning om ursprunget.
Däremot är jag starkt kritisk till att fundamentalister av olika färg använder religion till att skuldbelägga och nedvärdera och i extremfallet hata andra som inte delar deras uppfattning.
Svara med citat