Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-10, 09:39
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Är båtluffning på utdöende?

Jag vill inte falla in i någon "det var bättre förr"-klagosång för det är verkligen inte min grej. Men jag tror att resandet kan förändras över åren, som allt annat.
Jag har hört av gamla kompisar som gjorde det här på 80-talet att det var ju i princip gratis att åka båt, det fanns hur mycket båtar som helst och det var lätt att hitta boende.
Om man sedan jämför med hur det är idag, det finns ett fåtal dominerande bolag och färre turer på färjetrafiken och en biljett mellan Paros och Aten kostar 40-50e, många öar är fullbokade under högsäsong etc så är det inte konstigt att folk kanske väljer att stanna längre tid på varje ö när man väl kommit dit. Det är bara att se hur det är här på Kalimera under de år jag varit här. I början existerade ordet "förboka" knappt, nu handlar var och varannan tråd om vilka hotell man ska förboka när man åka till olika öar.
Summa summarum, det blir helt enkelt för dyrt att göra klassiska "luffningar" numera. Grekland är långtifrån ett lågprisland numera, även om vi inte räknar in att svenska kronan gått ner. Jag tror faktiskt inte turismen gått ner så mycket i Grekland pga oss svenskar även om vi gärna vill överskatta vår betydelse. Snarare är det så att Grekland är lika dyrt som andra euroländer och betydligt dyrare än grannen Turkiet.
Jag vet inte vad gränsen för att få räknas som "luffare" är. Max 2 nätter på varje ö? Men jag räknar mig nog som något mellanting mellan "stannare" och "luffare".
Svara med citat