Citat:
Ursprungligen postat av xenos
Den processen du nämner här skulle vara mycket intressant om du analyserade och konkretiserade. Den processen är säkert allmängiltig och skulle läsas av många med starkt intresse. Vad förstod/såg du inte först och vad förstod/såg du se´n? Vad orsakade din helomvändning? Vilken ö/plats kan du du säga ha samma höga kvaliteer som Santorini?
Väl bekomme!
|
Jag har ju rest i Grekland,mest öarna,sedan 70-talet.De öar jag varit på har haft "en oförstörd s.k hippiekänsla",kan man väl säga,om man vill generalisera lite.Hydra,södra Kreta,Ios och Amorgos.
Första gången vi tog flygstol till Santorini var -99.Åkte då direkt ner i hamnen och vidare till Naxos och Amorgos.På hemvägen bodde vi en natt i Fira och det var då - just kommen från Amorgos,som jag kände att allt var kommers,det var bullrigt,mycket avgaser och alldeles för mycket folk.
Man kan säga att den bild jag hade som "mitt"Grekland ersattes av nåt slags Torremolinos-känsla.
Det är klart att jag såg och tog in den vackra utsikten och de pittoreska gränderna och allt det där,men jag hade väl på något envist och dumt sätt bestämt mig för att Santorini inte var något för mig.
Nåväl, vi fortsatte att ta flygstol till S.några år och så snabbt ut till de andra öarna.
När vi planerade vår resa för hösten -03,ville min man gärna stanna ett tag på S.Jag kämpade emot, men han vann.Var redan då aktiv på Kalimera och hade läst om Honeymoon Beach Hotel.Ringde dem och fick fin kontakt från början.
En stor del av min helomvändning är faktiskt tack vare Julia och Paris och deras vänlighet.
Dock,redan innan vi reste,vet jag att jag bestämde mig för att ha ett öppnare sinne betr. Santorini och det har fungerat sedan dess!Min stora nyfikenhet har nog också hjälpt.Fråga,fråga och få bra tips.
Vad såg jag sedan? Ja,allt som jag skrev om tidigare.Dvs,fina byar,vandringar,bada vid vulkanön,solnedgång vid Santo Wines,att bada i solUPPgången i Perivolos,äta på någon av fiskrestaurangerna i Vlychada och CYKLA! Det har vi gjprt de senaste åren.Man hyr mycket bra cyklar av Marco i Perissa och det går bra att cykla hela vägen från Perissa till Vlychada tex.
Santorini i april var en ny och underbar upplevelse.Grönt och blommor överallt!
Vilken annan ö har samma kvalitet? Alla öar är ju unika,så det vet jag inte.
Brukar svara dem som frågar varför vi för det mesta väljer Amorgos,Santorini och Naxos.Det är just för att de är så OLIKA och man ställer in sitt sinne efter respektive ö.