Ljuvliga matminnen
Maten är ganska viktig när jag är på semester så egentligen borde jag väl åka till Italien och besöka några av platserna som presenterats i Solens mat.
Många fina matminnen har jag från Grekland och oftast när förväntningarna inte varit så stora på en strandtaverna eller något annat litet ställe på språng mellan olika aktiviteter.
På Seven Eleven i Pigadia som nämnade i en annan tråd har jag ätit mitt livs godaste pastitsio. Jag och dottern skulle lite senare ta bussen till Aperi men jag var hungrig. Det var för tidigt för lunch men doftade förföriskt från den lilla tavernan som ligger vid vägen. Slog oss ner och fick veta att om 20 min är pastitsion klar. Den väntar jag gärna på tänkte jag. Dottern ville gå iväg för pastitsio står inte på en vegetarians meny. Efter en kvart anlände kvarterets alla tanter och farbröder och en del var riktigt gamla. De visste vad som vankades. Sen kom den härliga maten in och sen har jag jagat runt halva Grekland för at få smaka en pastitsio när den är som bäst utan resultat.
En annan gång i Parikia där jag sammanstrålade med dottern som luffat runt med en kompis i 10 dagar. Vi sov en natt på ett enkelt ställe vid kyrkan för 15euro sen skulle vi resa vidare. Planen var att åka till Naoussa men väl på väg med våra ryggsäckar bestämde vi oss för att ta färjan till Naxos. Stannade till på ett grekisk traditionellt ställe där det inte var bordservering utan maten fanns vid disken. God sallad och citronmarinerade varma kikärter till dottern. Kaningryta som inte riktigt såg ut som stifado till mig med några bitar ungsstekt potatis och varma kikärter. Oj vilken måltid. Bättre kan det inte bli trots den ganska ocharmiga miljön och att måltiden intogs med vatten.
Den citrondoftande zuuchini och potatisgrytan på det lilla strandstället kanske heter stranden Kambi på Fourni är också en rätt som får mig att vilja återvända. Kilingen som tillgades en annan dag med underbar potatis till var också ett oförglömligt matminne.
Hemlagad gigantes med massor av persilja i Misiria på Kreta och solvarma aprikoser samt kokta rödbetor med tjocka skivor av feta ljuvligt.
Den hemlagade apelsinkakan i Chora på Sikinos serverad med grädde och grekiskt kaffe är också ett härligt minne.
Bergste och bitar av hemlagad köttsoppa till vinet på ouzerian Meetings i Parga ja raden kan bli lång av enkla ställen men underbar mat.
Sist men inte minst är nästan allt jag åt på Foleganros där många av tavernaägarna förstått att förvalta det grekiska matarvet. Killing, mjuk feta, matsata med lamm och hemlagad schokladkaka med nötter. Mums.
Eva
Senast redigerad av Eva L den 2009-08-09 klockan 07:57.
Anledning: Stavfel
|