Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-09, 21:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Kul att höra att det är flera än jag o hustrun som också älskar Grekisk mat. Bland mina många matminnen finns några som fastnat extra mycket.

Vid varje besök på Egina så är det ett måste att sitta ner för en "lunch" vid fiskestånden i gränden i Egina stad. Lunchen innebär en immig kanna med iskall retsina och en skål med maridakis (som ju är säsongsberoende) eller marides. Till det en liten skvätt ouzo. Allt avnutes i osen från grillad (ibland bränd) bläckfisk och i skön trängsel med mestadels, som det förefaller, lunchlediga greker från stadens etablissemang. Underbart!

En annan favorit (som hustrun gillar bättre) är våra strandlucher på Calypso ute i Amopi på Karpathos. Har ni vägarna förbi, och inte har provat deras friterade zucchini och ett fat zatsiki, även det tillsammans med kall retzina, så missa inte chansen!

Till dem som säger att Grekisk mat är något man tröttnar fort på vill jag säga: Tänk då tanken att äta en entrecote med pommes frites eller annan standardmat vid nästa Greklandsbesök. Hemska tanke! Det vore ju en förlorad måltid.

Halva värdet av upplevelsen är ju den lokala maten.

/ Masse
Svara med citat