Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-10, 16:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Mitt definitiva matminne när det gäller grekisk mat, var den måltid vi intog på restaurang Sea Breeze i Aghios Gordios på Korfu. Jag citerar mitt eget resebrev från 2003:

"Kocken hade stått i flera timmar och grillat griskött och kycklingar, och så hade han gjort "gastra". Det var en stor gryta, som stod på grillen. Ovanpå den fanns ett lock i flera våningar, liksom terrasser, och på varje terrass låg det också glödande kol, så att det kom värme även uppifrån. För att lyfta på det locket - som var TUNGT - måste man dra i en lång kedja, som var fäst i en krok i taket. Med jämna mellanrum hjälptes två man åt att lyfta på locket, så att kocken kunde ösa innehållet. Vi beställde in litet av varje, och så smakade vi av varandra. Allting var oerhört gott och välkryddat, men gastran tog priset. Det var stora bitar mört lammkött, potatishalvor, grönsaker och kryddor. Potatisarna var härligt bruna på ovansidan, av ovanvärmen, och alla smakerna hade kokat ihop ordentligt. Vi kunde varken prata eller dricka på en lång stund, vi bara åt och åt, och emellanåt stönade vi vällustigt. Det här är det godaste vi någonsin ätit! Till det drack vi husets vin, som kom från Sinerades, och som också blev en favorit. Mustigt och gott. (Som Guide Michelin säger: Detta är värt en omväg! Ja, nästan värt hela resan!)"

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att återvända till Korfu bara för att få smaka denna gastra igen... Vi har ätit många minnesvärda måltider i Grekland sedan dess, men den här är fortfarande i särklass.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat