Citat:
Ursprungligen postat av Hedda
...Plaka ut till flygplatsen.
|
Lite beroende på var du bor i Plaka, eller runt omkring, tar det ca 10 - 15 min att gå till Syntagma. Och därifrån har du både buss och tunnelbana (om den har börjat gå igen?) till flygplatsen. Så du kan förhoppningsvis välja. Tunnelbanan tar ca 45 min, bussen normalt sett ca en timme. Tunnelbanan är lite säkrare eftersom den inte riskerar att hamna i någon trafikstockning... Fast bussen är roligare. Den åker söderut om Glyfada så man ser mycket mer. Natt och tidig morgon går den minst en gång i timmen. Kolla det på plats!
Jag brukar inte lägga priser på minnet på sådant, men jag har för mig att tunnelbanan kostar omkring 7 - 8 € och bussen ett par € mindre. Taxi från Syntagma kostar nog nu ca 40 € till flygplatsen. Vill du lägga pengar på Taxi kan du normalt sett beställa den "till dörren" på hotellet. Säg till i Receptionen em/kvällen innan.
"Tidig morgon...?" Du BÖR sikta på att vara på flygplatsen för check-in ca 2,5 timme innan avgång om ni flyger reguljärt. Med charter kan du kanske minska lite... Men då har du en bra säkerhetsmarginal.
Jag brukar räkna 1 tim resa från Athen centrum + 2 tim på flygplatsen före check-in. Så går planet kl 07 är det jättekul...
Men det är bättre, och billigare, att missa någon timmes sömn än att missa planet hem...