Det är en intressant sak du tar upp. Jag har hört, sett och märkt den på olika sätt i Grekland.
Jag märkte rätt tidigt att alla Greker är egoister. Inte på en "elak" nivå utan på en kulturell, och av ekonomi präglad nivå! Och det är ju normalt sett inget som berör mig som besökare i deras land. Man kan bara se och höra att det är så...
Jag tror det var -02 jag och medresenären träffade en Grek på Nisyros som egentligen bodde i Stockholm sedan lång tid. Han kom från Nisyros och hade ett hus och en del mark kvar där. Jag hade sett en Svenskregistrerad Volvo på bildäck på Nisse när vi åkte dit...
Så kom han fram till vårt bord på en Taverna en em när vi åt lunch i Mandraki och vi blev sittande ett bra tag och pratade. Och det var ett av de mest intressanta samtal jag haft med en Grek. Dessutom på Svenska!!!

Han förklarade en hel del av den Grekiska mentaliteten. Just detta att det finns inget viktigare än JAG, familjen och ekonomin som rör familjen. Han sa t o m att en Grek skulle inte ens pinka på sin granne om han så brann, om det inte fanns någon vinst i att göra det...

Jag har för mig att han hade bott i Stockholm i ca 20 år så han kände till och kunde "bägge" sidor så att säga. Och det var hans jämförelser som var så intressanta.
Jag har ju under många år sett samma sak hos tex Stelios på Tinos. Är det bra för mig och familjen? OK. Annars är det "I don´t give a skit" som gäller...
Som jag förstår det så är det i huvudsak två saker som styr detta. Den stora biten är ekonomin. Grekland har ju egentligen varit ett tämligen "fattigt" land fram tills för 15 - 20 - 25 år sedan. Lite beroende på hur man ser det. Och det gör ju naturligtvis att man tittar främst på sin egen och familjens ekonomi.
Den andra är de rent fysiska förutsättningarna. Grekerna jobbar ofta själva med det som skall göras hemma eller i verksamheten. Man vill inte, eller har inte råd, att hyra in hantverkare som vi nog har lite lättare att göra. Och då uppstår situationen att hjälper jag min granne / kompis så tar det tid och kraft från det jag behöver göra för mig själv, min familj.
Man kan ju kalla det för en kulturell skillnad. Och jag tror att den är till största delen historiskt betingad. I Sverige har vi haft ett relativt välstånd under större delen av 1900-talet och inte drabbats av krig eller andra problem i den digniteten. Där Grekland varit betydligt värre ute... Och det är ju lättare att vara mindre egoistisk i ett välmående land...
Det skulle vara mycket intressant att se om och hur Grekland har förändrat sig i denna fråga om 50 - 75 år...