Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Flere av dem jeg har pratet med skylder på det faktum at Hellas har vært okkupert av fremmede makter så lenge.
|
Jag snuddade vid de politiska sakerna i förra inlägget men undvek aktivt att gå in på det. Men nu drog du upp det... Och jag tror att det också har en rätt stor betydelse.
Grekland har historiskt sett varit ockuperat av Djingis Khan, Alexander den Store (Han var faktiskt inte från Grekland på den tiden...

), Rom, senare Italienare, Turkar, England har varit där och tafsat osv, Inblandat i många krig, hade ett svårt inbördeskrig efter 2:a världskriget och i modern tid varit styrt av en militärjunta... Det är inte så konstigt att man misstror sin granne eller t o m sin bäste vän! Man kan aldrig i en sådan situation vara säker på var dennes lojalitet ligger!
Så jag tycker inte det är så konstigt att man tittar till sin egen familj i första hand, även politiskt. Där man förhoppningsvis kan ha en trygghet och säkerhet... Och det vore konstigt om det inte hade präglat "den Grekiska mentaliteten"! Vi här i Sverige har ju aldrig behövt uppleva krig i modern tid, fundera över någon "Stasi-övervakning" eller om grannen var "överlöpare" på det sättet! Så det är ju helt främmande för oss.
Även om deras sätt och inställning till vissa saker ibland känns lite främmande, och i vissa fall obekväma för mig, så har jag en viss förståelse för dem. Speciellt när man sätter det hela i ett större perspektiv. Jag tror man måste titta på historien både på lång och kort sikt när man funderar över detta.
Varje år besöker mellan 15 och 20 MILJONER turister Grekland. Och jag tror det är ytterst få som åker hem besvikna och tycker att Greker inte är trevliga, generösa och härliga människor. För Grekerna är det kanske ibland lättare att prata med, och lita på, en besökare som åker hem om en vecka än med sin granne...?
Och jag tror inte ett ögonblick på att Grekerna ser oss som "vandrande plånböcker" som det var en tråd om här för några år sedan. Det ligger i deras kultur och tradition att vara just gästvänliga och generösa. Ordet "Xenos" betyder främling och vän och om en "Xenos" kommer till din dörr ska du ta väl hand om denne... Och det har jag verkligen upplevt i Grekland...