Sv: Vilka restauranger faller du för?
Restauranger dit greker går, de vet hur man väljer bra ställen med vällagad mat, så är jag osäker tittar jag alltid på vilken typ av gäster restaurangen har. Sitter där greker vid ett dignande mezebord går jag in.
Jag gillar fint inredda ställen, där man ansträngt sig för att skapa en fin miljö för oss gäster, men riktigt enkla tavernor med plastdukar serverar ofta den godaste maten i Grekland.
Naturligtvis är personal och service viktigt, men jag tycker att stämningen på restaurangen är minst lika viktig, och den bidrar ofta gästerna till, både vad gäller bordsskick, allmänt uppförande och ölsinne. Vad gäller klädsel är den naturligtvis sekundär, även om vi med insikt i branschen vet hur mycket grekerna uppskattar när man åtminstone försöker ta seden dit man kommer, särskilt om de ansträngt sig för vår skull.
Något jag starkt ogillar är när man märker att det råder dålig stämning bland personalen, när chefen skäller på servitriserna i köket så att det hörs ut till gästerna osv. En sådan restaurang lämnar jag direkt, även om kyparen kommit för att ta beställningen.
|