Visa ett inlägg
Gammal 2009-09-20, 13:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Äta i Pigadia

Håller med Riitta om Ambrosia Sokaki's Chicken Cordon Bleu, den är helt fantastisk.

Annars har vi våra favoritställen beroende på vad vi känner för att äta, och så brukar vi pröva på några nya varje gång. Än har vi inte hunnit äta oss igenom hela utbudet...

Några lunchfavoriter:
Pita gyros på Tis Erasmias
Louie's special Caesar salad på Acropolis
Acropolis går vi också till för att äta greksallad eller club sandwich. Och mamma Stavroulas hemgjorda glass... mums!
En halv UFO på pizzeria UNO brukar räcka till två personer.
Bacon cheeseburger på Café Centro. Och så en frappé pagotó på det, så står man sig hela dagen. Minst.
Shish kebab i pitabröd på Five Star Deli, gärna med friterade lökringar vid sidan av.
Pikilia på Romios. Här kan man få gudomliga bacon- och ostbollar, tomatplättar, friterade auberginer, zucchiniblommor... mmmmm...

Middagsfavoriter:
Stifadon på La Mirage. De gör också en gudomlig pasta carbonara.
Chef's Mistake på Syrtaki in the garden. Det bästa misstag vi har smakat Deras pikilia är också jättegod.
Maxim har en god "special plate", och deras stekta fisk med skordalia är bara underbar!
Mike's har ofta trevliga överraskningar som dagens special. (Deras omtalade spaghetti tyckte jag dock inte var något märkvärdigt.) Här lyckades Erika få kocken att göra loukoumades åt oss en kväll. Men han sa efteråt att han tänkte INTE göra om det om han inte får köket ombyggt.
El Greco ligger utefter strandvägen, en bit bortanför avtagsvägen ner till Zephyros Village. En trappa upp ligger den, och det här var en riktig trevlig bekantskap! Första gången vi var där åt jag en härlig lammgryta med briam. Nästa gång tog jag en fasolakia me kreas, helt fantastisk. De följande gångerna åt Erika och jag oss igenom deras smårätter. (Här bjuds man på ouzo INNAN man beställer...) Rekommenderas varmt!
To Spitikon har också mängder av delikata smårätter, bl a en bakad potatis Hiroshima, fylld med en fantastisk sås.
Romios har också mycket bra mat. Här äter vi fasolakia, kokkinisto, stifado, fyllda tomater m m. Deras "greek plate" är en av de bästa. Fast man orkar inte hela...
Pelagos går vi ofta till, naturligtvis, främst för musiken och sällskapet. David gillar deras stora köttbitar. Erika och jag tar diverse smårätter, med egna tillägg ibland. ("Ska ni äta som turister eller som greker idag?" Brukar Antonis fråga innan han visar oss till ett bord. När vi äter "som greker" räcker ett vanligt litet bord inte till... ) Vi är speciellt förtjusta i deras saganaki, räksaganaki, ostbollarna och potatissalladen. Här kan vi även få den härliga, ugnskokade potatisen. Ibland går vi ut i köket och ser vad som finns.

Karin
som börjar bli hungrig
Svara med citat