Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-06, 12:48
SannePanne SannePanne är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009
Standard Första gången utomlands-behöver många tips!

Hej!

Ny på forumet och ny på att resa utomlands. Nåja, förutom en charter till Spanien för 20 år sedan.

Vi har planer på att åka till Grekland någon gång i maj/juni, gärna innan sommarlovet börjar. Vi, det är jag och min man och våra två barn som då kommer vara 12 respektive 14 år. Varför vi väljer just Grekland som första utlandsresa, det är nog mest för att vi hört så mycket gott om befolkningen där samt att det verkar så himla fint där!

Men. Vi kan ju inget om detta . Tittar på charter, en vecka, då är det namngivet hotell på ett ställe och verkar "idiotsäkert", med reseledare och så. Så läser jag här på forumet och det verkar så enkelt att bara flyga ner och sen hitta boende på plats. Eller boka själv hemifrån.

Så. Blir det billigare att boka allt själv, var för sig? Är det svårt? Vi är ju inte resvana. Och lite fega... Tänk om vi blir lurade och står utan både boende och pengar...

Och sen har vi ju en del krav. Kan man ha det om man åker utan charter?

* Nära stranden, helst på!
* Pool
* AC
* Lägenhet, som möjliggör egen matlagning
* Någon form av shopping på gångavstånd
* Hyfsat nära "sjukhus/läkarmottagning", då vi har ganska kraftiga allergier, bland annat mat, vilket vi är lite skraja för, att det kommer bli fel med läkarvård som följd. Är det nojjigt?

Är vi realistiska som tror att vi kan få allt detta för en rimlig peng (ja, vad är rimligt tänker ni då), låt säga 20 tusen för resa och boende en vecka exlusive mat?

Och sist men inte minst, vart?! Har kollat in Naxos och Santorini hitintills. Finns ju hur många öar som helst!

Mycket tacksam för era synpunkter och förslag!
Svara med citat