Citat:
Ursprungligen postat av coanma
Lesbos er også en flott øy, men mye mer turistifisert enn Limnos, særlig rundt Molyvos og Petra. Der kunne ikke jeg tenke meg å bo, men smaken er jo forskjellig. Vi har bodd i Plomari og likt oss der. Stranden ved Agios Isodores er flott. Vi leidde sykler for nærområdet, eller har vi leidd bil. Lesbos er en stor øy, slik at det er store avstander med moped (faktisk også med bil).
|
Jag upplevde nog Chios som lite mer turistanpassat än Lesbos (nu är det ju visserligen tre år sen jag var på Lesbos, så det kanske har hänt saker sen dess). Molyvos/Petra är väl inget ställe jag heller skulle välja idag, men mina tre förslag var för att få lite variation (lugna Vatera, genuina Plomari och lite mer anpassade Molyvos/Petra). Och jag tycker nog att Karfas/Megas Limnionas slår t ex Molyvos klart när det gäller turistiskt (Molyvos för tre år sen, alltså). Skala Kalloni, däremot (alltså inte själva Kalloni), som vi fick uppfattningen vara det mest turistanpassade på Lesbos när vi var där sist, kan kanske konkurrera.
Men, alltså, ingen av dessa två öar kan ju klassas som nån typisk turistö. Ännu, i all fall.
Och det du skriver om Limnos (där jag alltså inte varit) gör att jag blir väldigt sugen på ett besök där. Kanske redan nästa år.
/Thomas