Kalymnos er
ikke den store shopping-øyen. Men Kos er ikke langt unna for en dagstur, om man vil kjøpe kvalitetsklær til 'mini'priser - i hvert fall for oss norske er prisene usannsynlige lave der. Ved bussstasjonen i Kos by kan man eks. skaffe seg kåper/ jakker/klanninger etc - kun for damer

som man vil måtte betale det dobbelte for her hjemme. Ikke akkurat rea, men...
Ellers, Kalymnos er ikke en dyr øy. Tvertimot! (en tidligere tråd om dette er i mine øyne et feilskjær, stemmer overhodet ikke). Billig å bo, billig å spise godt, selv fersk og god fisk koster lite. Lett å skaffe seg bosted selv. Og helt sentralt, en vennlig øy med vennlige mennesker. Dessuten ingen innkastere. Man får selv velge uten å føle seg invadert.
Jeg foretrekker å bo i enten Myrties eller Massouri. Men de to landsbyene henger jo sammen. Ved å bo lengst ute i Massouri får man en herlig spasertur når man tar seg til Myrties, enten det er dag eller natt. Absolutt trygt å vandre alene langs veiene der. Begge steder er det nok liv og røre (for meg), hyggelige tavernaer og barer, men dette er simpelthen ikke stedet for nattklubber og den slags. En bonus er forøvrig nærheten til Telendos, kun noen minutter dit med båt. Forøvrig kommer man seg relativt greit rundt med buss.
Pothia er bitteliten, men ikke 'mitt' sted. Kanskje fordi jeg bor i en by her hjemme, vil tilbringe ferien et stykke unna masse eksos og støy. Men byen
er vakker, og absolutt severdig. Med museum og dess like. Turistbåter som frakter mennesker rundt på dagsturer, og til naboøyer. Og fergene til Kos og ande øyer.