Sv: Plomari eller Petra?
Men själva Plomari har väl inget charterboende, va? Det är väl enbart i Agios Isidoros dylikt finns? Och det är STOR skillnad mellan de platserna. AI är ju helt klart uppbyggt för turister, men ändå så pass litet att det inte känns alltför obekvämt (om man nu tycker sånt är obekvämt). Och den fina stranden ligger ju där. Plomari, däremot, anser jag vara en äkta grekisk stad. Visserligen en liten sådan, inte lika livlig som betydligt större Mytilini, men ändå tycker jag inte det är vi turister som präglar staden i nån större utsträckning (åtminstone var de så senast vi var där, 2006). En fördel är ju också att det är gångavstånd mellan AI och själva Plomari. Speciellt i jämförelse med Petra-Molyvos. "Gångavstånd" är ju relativt, men inte skulle jag ha nån större lust att gå den senare vägen tillbaka en sen kväll efter tavernasittningen, vilket jag däremot har gjort ett antal gånger mellan Plomari och AI (med ficklampa, och man får förstås hålla sej ute på vägkanten när bilarna susar förbi, men det gör man väl förhoppningsvis här hemma också).
Och om Vatera är ju som bekant meningarna rätt så delade. Men vi kanske kan vara överens om att det i alla fall måste vara grekiska övärldens LÄNGSTA strand, eller?
/Thomas
|