Citat:
Ursprungligen postat av Höstluffare
Tinos var som sagt fantastiskt! Vi älskade verkligen allt där! Stranden, staden, hamnen, byarna (!!) och Nikoletas fantastiska hus och hennes trädgård!
|
Det gläder mig att ni tog Tinos till ert hjärta. Ni som frågar efter var det finns ograverat Grekiskt vardagsliv så finns det där.
Citat:
Viktor hade sett fram emot pelikanen ända sedan vi åkte hemifrån. På småpojkars vis hade han babblat oupphörligt om pelikaner hela dagarna, trots att han aldrig sett någon och inte hade en aning om vad en pelikan är!
|
Pelikaner är respektingivande! Förr fanns det tre Pelikaner på Tinos. En STOR hane och två honor. De hade ett "rede" eller litet hus vid fontänen på "Delfintorget" då, och gick lösa hela tiden. Tyvärr hände det en väldigt tragisk sak med hanen och då flyttade man de två honorna. Så Tinos var utan Pelikaner under ett antal år. Men för några år sedan beslöt man att ta dit en igen. Och det är Marco. Han får gå lös på dagarna nu men sover inlåst i fiskaffären uppe till vänster på Delfintorget på nätterna för hans egen säkerhet.
Den gamle hanen gick runt i hela Tinos stad på den tiden. Hela är kanske överdrivet, men nere i hamnen i alla fall. Och inkasserade en hel del godsaker naturligtvis...
En kväll i början på 80-talet satt jag och dåvarande Hustrun på Tavernan (numera mycket bra Pizzeria med stenugn) under Hotell Lito och åt. Hustrun frös helt plötsligt till is med halvöppen mun och gaffeln halvvägs upp och blicken fixerad strax över min högra axel... Min första tanke var nog att det stod en galen mördare där med en kniv eller yxa i handen....
Så jag vänder mig sakta om och möter blicken, ca 40 - 50 cm bort, från en Pelikan som tycker att han ska delta i vår måltid.... OBS! Pelikaner är STORA. Så när man sitter och de står bredvid är man i ögonhöjd...!!! Att det inte blev kalsongtvätt den kvällen berodde nog mer på tillfälligheter än behärskning....
Jag köpte en dyr fisk till honom.

Det visade sig senare att Tavernaägaren var en av Pelikanens favoriter och han var där nästan varje kväll. Därmed även jag...

Baksidan av den Taverna leder ut till Delfintorget så det var väl därför han trivdes så bra där.
Jag har en hel del bilder därifrån. Från min svart/vita period... Jag ska se om jag inte kan scanna in några och visa...
Det finns dock en sak med Pelikaner man bör veta om. Man ska inte retas med dem! Ytterst på näbben sitter en mycket vass krok som de i det fria använder för att fiska, och även för att försvara sig. Jag såg en Grek som hade djäklats med den gamle hanen och inkasserade en rispa från kindbenet ner till hakan där det inte fanns en skinnbit kvar. Det var direkt till sjukstugan för att sy och han fick nog ett ordentligt ärr.... Samtidigt verkar de vara väldigt snälla om man bara behandlar dem väl...