Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-16, 13:22
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Värmande bilder i höst.

Birgitta63: Kul att du gillar bilderna. När det gäller boende på Skiathos så föredrar jag ett boende i området runt Skitathos stad och Megali Amos. Man kan även bo i olika ”hotell/hotellsamhällen” längs huvudvägen men personligen tycker inte jag att dessa känns så lockande, även om engelsmännen verkar gilla det ;-) Fördelen med dessa hotell är att man kommer närmare stranden än vad man gör om man väljer ett hotell i staden å andra sidan finns det en uppsjö bra stränder på ön så man bör verkligen bege sig ut på upptäcktsfärd bland dessa juveler och inte endast hålla sig till sin lokala strand. Väljer man Megali Amos så har man faktiskt nära till stranden, även om den är långt ifrån den bästa på ön.

Ett mycket bra hotell som jag varmt kan rekommendera är Hotel René som ligger ovanför busshållplats nr 4/Akropolis. Hotellet ligger på gångavstånd till centrum och även om den sista biten av promenaden är ganska krävande (brant backe) så är det väl värt den extra ansträngningen när man sitter på sin balkong och blickar ut över det vackra egeiska havet, en ypperlig utsikt med andra ord.

När det gäller stränderna på ön så är detta ett kapitel för sig. Gillar man sandstränder så har man sannerligen valt rätt ö om man bokat sommarresan hit. Dessutom är det ganska lätt att ta sig till de flesta stränder eftersom många ligger utmed den tidigare nämnda huvudvägen. Detta i kombination med en alldeles utmärkt lokaltrafik så kan man botanisera friskt bland stränderna utan att man behöver oroa sig för att det blir för dyrt. Man kan i princip hoppa av på vilken hållplats som helst och hitta en härlig sandstrand. Mina personliga favoriter ligger på öns nordvästra sida t.ex. Mandraki och Elias och ligger kanske något mer svåråtkomligt men det går utmärkt att använda sig av bussen även här. Dock innebär det en liten promenad på ca 25 min från busshållplatsen om man vill ta sig hit. En promenad som för övrigt är en upplevelse i sig.

Skrutt: Visst är det en underbar ö som man ständigt längtar tillbaka till J Jag tänkte löpande lägga in lite nya bilder och det kommer att kompletteras med ett gäng nya ikväll.
Svara med citat