Ämne: Syndafloden?
Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-17, 14:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Syndafloden?

Det finns inte mycket att tillägga efter Mariannes långa utförliga svar mer än att det går buss även till Kionia, men dit är promenadavstånd som sagt och på väg dit finns stranden Ag Sostis, som ligger i en liten vik nedanför ett kapell som nu är ouzeria. Där får man fin enkel lunch till bra pris.Där finns alltid greker på den lilla stranden som nästan alltid är läig. Vi gillar den stranden för där finns toalett och vi får ligga under tamariskträd o pinjeträd i skugga. Stranden är lite småstenig innan man kommer i vattnet...Det gillar ju vi som INTE är sandälskare ...För oss som aldrig ligger i timmar vid stranden är Ag. Fokias jättebra och man går ner till morgondopp på bara några minuter. De andra ställena blir badstopp på nån timme under rundturerna. Ormos Isternion är jättefint och där finns såväl kafé som taverna med bra mat.
Bussnätet är rätt dåligt så jag håller med om att bil/vespa är bra färdmedel. Men vill man till Panormos, Kolimbithra, Ormos Isternion eller
Giannaki på dagarna så är nog bil det bästa färdmedlet. Då "äger" man hela ön! Missa heller inte att gå upp högst upp på Exomburgo, den högsta punkten med härlig utsikt över ön. Där uppe finns också en utgrävning av en tidig bosättning. Tinos har också några fina vandringsleder.

...och det FINNS bra matställen men utbudet är inte lika stort som på t ex Naxos.. I Tinos stad har jag mina favoriter Malamatenia och Ankara samt mitt på ön taverna Mesi i byn med samma namn när man är på utflykt.
Tinos har också många mysiga gränder lite bakom "stråket" och lite högre upp i byn. Även kyrkogården uppe vid kyrkan är fin.

Tinos är en av de mest genuina öarna jag varit på och för mig blir längtan bara större ju fler gånger jag varit där!

Lissi
Svara med citat